Welkom bij de club

• Ontdek onze Twinning Partners wereldwijd
  • Het volledige programma van onze activiteiten online
  • Biermans-Lapôtre, een internationale residentie
  • All you have to know about our ethical forums

De Universitaire Stichting is een ontmoetingsplaats

• voor academici van heel het land,
  • voor academici en leden van de "civiele" maatschappij,
  • voor academici van ons land, buitenlandse academici en leden van internationale organisaties.

In de Universitaire Stichting zijn er ruime en elegante salons, waar de leden en hun gasten in een stijlvol decor contacten kunnen leggen met hun collegae en andere genodigden. In de leeszaal liggen binnen- en buitenlandse dagbladen van verschillende strekking en taal ter beschikking. De gasten vinden er tevens een uitgebreid gamma van courante weekbladen en wetenschappelijke tijdschriften.

In ons restaurant kunnen de clubleden en hun genodigden tijdens de middaguren een maaltijd  nemen.

Ons hotel beschikt over 12 stijlvolle kamers waarin zowel de binnen- als de buitenlandse leden voor beperkte duur kunnen verblijven.

Tevens organiseert de Universitaire Stichting een ruim gamma van wetenschappelijke, culturele en artistieke activiteiten voor de leden van de Club.

Concrete informatie over onderstaande activiteiten (programma, prijzen, inschrijvingsmodaliteiten), indien reeds beschikbaar, wordt verkregen door te klikken op de datum van de activiteit of op de aangegeven link.

Kalender van de activiteiten:

Woensdag 13 oktober 2021 om 18 u.: Causerie "Friedrich Nietzsche, une pathobiographie basée sur une revue systématique de la littérature" met als spreker Prof. J. P.Sculier (F) en  M. Flamée (N en F) , gevolgd door receptie.

Donderdag 28 oktober 2021 om 12u15Lunch-debat met prof. Sven BISCOP (UGent en Egmontinstituut), over zijn boek “Hoe de grootmachten de koers van de wereldpolitiek bepalen.” (N) – Commentaar door de heer Mario Van Essche, voorzitter van het Humanistisch Verbond (N – F).

Woensdag 10 november 2021 om 18u: Prof. Rik COOLSAET (UGent) in dialoog met Prof. Philippe Van Parijs (UCLouvain) naar aanleiding van zijn boek “Vergeet dat onze tijd complexer is dan alles wat ooit vooraf ging.” (N-F), gevolgd door receptie.

Donderdag 25 november 2021 om 18 uProf. Els Witte met andere historici over "Belgische republikeinen. Radicalen tussen twee revoluties, 1830-1850" (N-F), gevolgd door receptie. .

Maandag 29 november om 18u: Causerie met schrijver Marc Roche over Elizabeth II "Elle ne voulait pas être reine" (F) gemodereerd door Madame Colette Braeckman, journaliste au "Soir", gevolgd door receptie. Meer info volgt.

Donderdag 9 december 2021Ethical ForumMeer informatie.

Voor informatie over voorbije activiteiten zie de rubriek Club, voorbije activiteiten. De presentaties kunnen, indien beschikbaar, daar gedownload worden.Read more

Voor concrete informatie over onderstaande activiteiten (programma, prijzen, inschrijvingsmodaliteiten), klik op de datum van de activiteit of op de aangegeven link.

Kalender van de activiteiten:

Zaterdag en zondag 18 en 19 september 2021: Heritage days te Brussel met als thema "Meeting points".

Woensdag 6 oktober 2021 om 19.30u: concert  met "Violoncellissimo" in samenwerking met L’Institut culturel roumain à Bruxelles en le Centre National d’Art `Jeunesse Roumaine`

Dinsdag 12 oktober 2021: daguitstap met geleid bezoek aan de Collégiale Sainte-Gertrude à Nivelles met prof. Jacqueline Leclercq-Marx (ULB), lunch en bezoek aan de tuin van Agnès en Paul van der Aa in Lasne. (F)

Dinsdag 23 november 2021 om 10 u.: Geleid bezoek (N/F) aan de dubbele tentoonstelling van David Hockney in Bozar, gevolgd door een lunch in de Universitaire Stichting.

Muziekconcerten in Bozar in 2021-2022: klik hier.

Abonnementen voor de Koningin Elisabeth-wedstrijd 2022 voor Cello. Meer informatie volgt.

Van zondag 25 juli tot zondag 1 augustus 2021: Muzikale reis naar het Festival Crete Senesi met Philippe HerrewegheNadere informatie.

Van zondag 5 juni tot zaterdag 11 juni 2022: Culturele reis naar Thessaloniki en Macedonië met prof. Bernard COULIE, ererector van UCLouvain. Nadere informatie.

Voor informatie over voorbije activiteiten zie de rubriek Club, voorbije activiteiten.Read more

Op dinsdag 23 november om 10u organiseert de Universitaire Stichting een geleid bezoek (N/F) aan de dubbele tentoonstelling van David Hockney in Bozar. Na het bezoek lunchen we in de Universitaire Stichting.

Omwille van de strikte regels, zijn er maar 30 plaatsen.

Gelieve in te schrijven en te betalen voor 31 oktober.

80€ p.p.

De Universitaire Stichting organiseert een culturele reis naar Thessaloniki en Macedonië voor de leden van de Universitaire Stichting met prof. Bernard COULIE, ererector van UCLouvain van zondag 5 tot zaterdag 11 juni 2022.

Voor meer informatie, klik op "Read more" hieronder.

Als aanvang van het academiejaar 2021-2022  organiseerde de Universitaire Stichting, op 6 oktober 2021 om 19u30, in samenwerking met het Roemeens Cultureel Instituut in Brussel en het Nationaal Kunstcentrum "Tinerimea Română", een concert met Violoncellissimo onder leiding van Prof. Marin CAZACU, om de 100 jaar van de Universitaire Stichting en 65 jaar lidmaatschap van Roemenië bij de UNESCO te vieren. Voor meer informatie, klik op "Read more" hieronder.

,

Bezoek aan de Sint-Gertrudiskerk met prof. Jacqueline Leclercq-Marx (ULB) en aan de natuurlijke privé-tuin van Paul en Agnès van der Aa in Lasne.

Voor meer informatie, klik op read moreRead more

In opvolging van de reis van Universitaire Stichting naar Sils Maria en de voorstelling van het boek Sils-Maria - ‘île bienheureuse’ pour Nietzsche” (P.A.Bloch), werd op woensdag 13 oktober 2021 om 18 u. een causerie georganiseerd over het wetenschappelijk artikel “Friedrich Nietzsche, une pathobiographie basée sur une revue systématique de la littérature(Sculier J.-P.,  Flamée M., Durieux V. en Bloch P.-A. ),  gepubliceerd in het tijdschrift “Revue Médicale de Bruxelles” in het nummer van sept-okt 2019.

Sprekers : Prof. J. P.Sculier (F) die spreekt over de ziekte zelf, in dialoog met Prof. M. Flamée (N en F) die commentaar gaf over de invloed van de ziekte van Nietzsche op zijn werk.

Deze causerie was voorzien in maart 2020, maar uitgesteld ten gevolge van de Covid 19 - crisis.

Causerie gevolgd door een hapje en een drankje. Per inschrijving is één exemplaar van het artikel voorzien.

Meer informatie over het onderwerp en de spreker.Read more

Dit najaar geven we het woord aan een aantal Clubleden die recent een boek over hun wetenschappelijk onderzoek  geschreven hebben.  We starten met een lunch-debat op 28 oktober 2021 om 12.15 u met prof. Sven BISCOP (N), UGent en Egmontinstituut, over zijn boek “Hoe de grootmachten de koers van de wereldpolitiek bepalen.”, met commentaar door de heer Mario Van Essche, voorzitter van het Humanistisch Verbond (N – F).

Voor meer informatie, klik "Read more".Read more

Dit najaar geven we het woord aan een aantal Clubleden die recent een boek  over hun wetenschappelijk onderzoek geschreven hebben.  Na het lunch-debat met prof. Sven BISCOP, geven we het woord aan Prof. Rik COOLSAET (UGent), die  in gesprek gaat met Prof. Philippe Van Parijs (UCLouvain), op woensdag 10 november om 18 uur.

Voor meer informatie, klik "Read more".

Donderdag 25 november 2021 om 18 u.
Debat met voorstelling van het nieuw boek van Els Witte "Belgische republikeinen. Radicalen tussen twee revoluties, 1830-1850 ". Polis, 2020. Oorspronkelijk voorzien op 19 maart 2020, maar uitgesteld door de COVID-19-crisis.

Het debat (N/F) wordt gemodereerd door Karel Velle (Algemeen rijksarchivaris), met deelnemers Els Witte (em. professor VUB)Niek van Sas (Nederlandse historicus, emeritus hoogleraar Universiteit Amsterdam), Marc Reynebeau (historicus en journalist De Standaard), François Antoine, (archiviste aux Archives générales à Bruxelles)
Het debat wordt gevolgd door een hapje en een drankje, gesteund door de uitgever, en verkoop van het boek aan vriendenprijs (22 €) en signeersessie door de auteur.

Deelname 15 € p.p.
Meer informatie klik "Read more". Inschrijven vóór 19 november door middel van het inschrijvingsformulier.Read more