Welkom bij de club

• Ontdek onze Twinning Partners wereldwijd
  • Het volledige programma van onze activiteiten online
  • Biermans-Lapôtre, een internationale residentie
  • All you have to know about our ethical forums

De Universitaire Stichting is een ontmoetingsplaats

• voor academici van heel het land,
  • voor academici en leden van de "civiele" maatschappij,
  • voor academici van ons land, buitenlandse academici en leden van internationale organisaties.

In de Universitaire Stichting zijn er ruime en elegante salons, waar de leden en hun gasten in een stijlvol decor contacten kunnen leggen met hun collegae en andere genodigden. In de leeszaal liggen binnen- en buitenlandse dagbladen van verschillende strekking en taal ter beschikking. De gasten vinden er tevens een uitgebreid gamma van courante weekbladen en wetenschappelijke tijdschriften.

In ons restaurant kunnen de clubleden en hun genodigden tijdens de middaguren een maaltijd  nemen.

Ons hotel beschikt over 12 stijlvolle kamers waarin zowel de binnen- als de buitenlandse leden voor beperkte duur kunnen verblijven.

Tevens organiseert de Universitaire Stichting een ruim gamma van wetenschappelijke, culturele en artistieke activiteiten voor de leden van de Club.

Het restaurant, salons, vergaderzalen, hotel en activiteiten voor u en uw genodigden...

We hopen u talrijk te verwelkomen op onze activiteiten. Alle suggesties welkom.

Gelieve voor het restaurant idealiter minimum 24 u op voorhand te reserveren via restaurant@universityfoundation.be of via deze linkVoor het menu, klik op deze link.

U kan gebruik maken van het hotel en de vergaderzalen. Gelieve ons daarvoor te contacteren.

Concrete informatie over onderstaande activiteiten (programma, prijzen, inschrijvingsmodaliteiten), indien reeds beschikbaar, wordt verkregen door te klikken op de datum van de activiteit of op de aangegeven link.

Kalender van de activiteiten:

Donderdag 30 mei 2024 om 16 u. :  Colloquium, georganiseerd door de Foundation for the Urban Environment (FFUE), in samenwerking met de Universitaire Stichting, over " Oser la transition - 22 histoires belges pour inspirer l’avenir ".

Donderdag 27 juni 2024 om 19 u. : Debat georganiseerd door de Société Royale d’Économie Politique de Belgique (SREPB), in samenwerking met de Universitaire Stichting, over " Propositions socio-économiques pour un accord de gouvernement ".

Voor informatie over vroegere activiteiten zie de rubriek Club, voorbije activiteiten. De presentaties kunnen, indien beschikbaar, daar gedownload worden.Read more

Voor concrete informatie over onderstaande activiteiten (programma, prijzen, inschrijvingsmodaliteiten), klik op de datum van de activiteit of op de aangegeven link.

Kalender van de activiteiten:

Woensdag 26 juni 2024 (ipv woensdag 5 juni) om 18 u: Causerie (N/F) : "Verrukkelijke turbulentie: nieuwe perspectieven op de kunst van James Ensor" met dr. Herwig Todts, senior curator in het KMSKAntwerpen. Moderator Prof. Francisca Vandepitte.

Muziekconcerten in Bozar in 2023-2024: klik hier. Er kan nog ingeschreven worden voor concerten in de komende maanden..

Koningin Elisabeth-wedstrijd 2024 voor viool. Meer informatie.

WIJZIGING: Van zondag 19 mei (ipv maandag 20 mei) tot zaterdag 25 mei 2024 : Culturele reis naar Bourgondië onder leiding van prof. Marc BOONE (gewoon hoogleraar em. UGent). VOLZET  Meer informatie.

Van vrijdag 6 september tot zaterdag 14 september 2024 : Culturele reis naar Kreta onder leiding van prof. Bernard Coulie (ererector UCLouvain). Meer informatie.

Van donderdag 17 oktober tot maandag 21 oktober 2024: Culturele reis naar de Biënnale van Venetië, geleid door mevrouw Christiane STRUYVEN, kunsthistorica.  Meer informatie.

Voor informatie over vroegere activiteiten zie de rubriek Club, voorbije activiteiten.Read more

De FFUE (Foundation for the Urban Environment) organiseert, met medewerking van de Universitaire Stichting, op 30 mei 2024 van 16 u tot 20 u een colloquium ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van FFUE en de publicatie van het boek " Oser la transition - 22 histoires belges pour inspirer l’avenir ".

Het colloquium (dat doorgaat in het Frans) zet de reflecti verder rond de voorwaarden voor het ontstaan van initiatieven en bedrijven voor transitie en grondstofbesparing in België.

Het colloquium wordt gevolgd door een drink.

Voor meer informatie klik "Read more".Read more

Woensdag 26 juni 2024 (ipv Woensdag 5 juni) om 18 u: In dit feestelijk Ensor-jaar laten we graag een Ensorkenner aan het woord. Dr. Herwig Todts, senior curator in het KMSKAntwerpen, zal de leden en genodigden onderhouden over "Verrukkelijke turbulentie: nieuwe perspectieven op de kunst van James Ensor". De causerie wordt ingeleid en geanimeerd door Prof. Francisca Vandepitte, Conservator Moderne kunst KMSKB, deeltijds docent aan de VUB.

Na de causerie volgt een hapje en een drankje.

Meer informatie: klik "Read more".Read more

De Universitaire Stichting organiseert voor haar leden een culturele reis naar de Biënnale van Venetië. Deze reis gaat door van 17 tot 21 oktober 2024 en wordt geleid door mevrouw Christiane STRUYVEN, kunsthistorica.
Voor meer informatie, het programma en het inschrijvingsformulier, klik “Read more” hieronder.
De inschrijvingen worden ingewacht  ten laatste op 24 april 2024.Read more

Op dinsdag 14 mei 2024 organiseerde de Universitaire Stichting een dagbezoek aan de Plantentuin van Meise met prof. Jan Rammeloo, voormalig directeur van de Plantentuin, professor emeritus van UAntwerpen, en mevrouw Jeanine Van Oostveldt-Dierendonck.