Club Activiteiten

De Universitaire Stichting biedt elk jaar een ruim aanbod van kwaliteitsvolle activiteiten aan de Club-leden aan.
Voor meer informatie klik op de foto of de titel.

- (vrijdag, 30 juli, 2021 - 06:15 tot zaterdag, 7 augustus, 2021 - 20:00)

Ook dit jaar organiseert de Universitaire Stichting voor de leden een reis naar Toscane, naar het Festival delle Crete Senesi met Philippe Herreweghe en het Collegium Vocale. Deze reis gaat door van 30/7 tot 7/8/2022.

Voor meer informatie klik deze link.

- (dinsdag, 17 mei, 2022 - 14:30)

Op dinsdag 17 mei 2022 om 14.30 u. organiseerden we een bezoek aan de tentoonstelling «Before Time Began» in het Museum Kunst en Geschiedenis, een mooie aanvulling op het gediversifieerd activiteitenprogramma van de Universitaire Stichting.
Conservator Nicolas Cauwe, eveneens co-commissaris van deze tentoonstelling, verzorgfr een inleidende voordracht (in het Frans) in het grote Auditorium van het museum (ca. een uur) waarna de leden de expo vrij kunnen bezoeken. Dr. Nicolas Cauwe geeft ook al meerdere jaren les aan de UCLouvain.

Facultatief: vooraf lunch in de Universitaire Stichting, stipt om 12 u. Bezoek om 14.30 u.

Infirmatie over de tentoonstelling

De wereld van de Aboriginals is wonderlijk en fascinerend, vol geheimen voor niet-ingewijden. De eerste inwoners van Australië zijn de erfgenamen van de oudste ononderbroken cultuur ter wereld. Before Time Began verwijst naar de Droom en de creatie van het land, maar ook naar het ontstaan van de hedendaagse kunst. De tentoonstelling past in de vernieuwde missie van de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis (KMKG) om in Brussel, in het hart van Europa, nieuwsgierigheid en verwondering aan te wakkeren voor de werelden die vrouwen en mannen hebben gemaakt. De KMKG bieden democratiserende, inclusieve en meerstemmige ruimtes aan voor een kritische dialoog over verleden en toekomst. Ze streven diepere inzichten in samenleving en culturen na. Dat moedigt ons allen aan om beter zorg te dragen voor de wereld, waardoor we ons ook een andere wereld kunnen voorstellen. Deze tentoonstelling is een concept van de Fondation Opale in Lens (Zwitserland), Europa’s belangrijkste centrum voor Aboriginal kunst en cultuur.

- (zondag, 5 juni, 2022 - 06:00 tot zaterdag, 11 juni, 2022 - 22:00)

De Universitaire Stichting organiseert een culturele reis naar Thessaloniki en Macedonië voor de leden van de Universitaire Stichting met prof. Bernard COULIE, ererector van UCLouvain van zondag 5 tot zaterdag 11 juni 2022.

(Aangezien de reis volledig in het Frans verloopt, wordt de informatie verder enkel in het Frans weergegeven.)

Thessalonique est la deuxième ville de Grèce ; c'était aussi une ville importante de l'Empire byzantin et aujourd'hui le deuxième lieu préservant le plus de monuments byzantins après Istanbul. Thessalonique fut aussi une ville grecque, romaine et ottomane.  Elle est au cœur de la région qui a vu éclore le royaume de Macédoine, celui de Philippe II et de son fils Alexandre le Grand, et qui a vu les premières communautés chrétiennes visitées par saint Paul.

C'est à la découverte de toutes ces histoires - macédonienne, grecque, romaine, byzantine, ottomane et moderne - que nous partirons, en visitant les sites emblématiques de ces périodes : Pella, Philippes, Thessalonique, Veria, et bien d'autres.

Bernard Coulie est né à Bruxelles en 1959. Il est docteur en philologie et histoire orientales de l'Université catholique de Louvain (1985). Professeur ordinaire à l'UCLouvain, il y enseigne les études byzantines, arméniennes et géorgiennes, ainsi que la culture et l'identité européennes. Il est l'auteur de plus de 400 publications. Il a été recteur de l'UCLouvain de 2004 à 2009. Depuis une douzaine d'années, il guide régulièrement des voyages en Arménie, en Géorgie, ou encore à Istanbul. Info : www.bernardcoulie.com.

Tous les détails se trouvent en cliquant sur ce lien.

Pour s'inscrire, renvoyez le formulaire d'inscription dûment complété par e-mail et payez avant le 8 octobre. Nombre de places limité.

- (donderdag, 23 juni, 2022 - 17:00)

Op donderdag 23 juni 2022 organiseerde de "Koninklijke Vereniging voor Politieke Economie van België" in samenwerking met de Universitaire Stichting een debat (N/F) met Prof. Bram De Rock (KULeuven - ULB), in dialoog met Prof. Philippe Van Parijs (UCLouvain), over

"Wat heet dan gelukkig zijn? Een economisch perspectief"

Onderwerp

In de lezing “Wat heet dan gelukkig zijn? Een economisch perspectief” zal prof. De Rock zijn onderzoek nader toelichten en in het bijzonder zal hij focussen op het individueel welzijn van de Belgen. Vooreerst zal hij aangeven dat economen hier wel degelijk een meerwaarde kunnen bieden en dat deze verder reikt dan het in kaart brengen van financiële middelen van gezinnen. Vervolgens zal hij enkele opvallende resultaten bespreken uit het boek “Well-being in Belgium, beyond happiness and income’’ dat hij samen met collegae van vier Belgische universiteiten in 2018 publiceerde.

De spreker

Bram De Rock is gewoon hoogleraar economie bij ECARES (Université libre de Bruxelles), in combinatie met een zelfde positie aan het departement economie van de KU Leuven. Hij heeft tevens gastaanstellingen aan het University College London en het Institute for Fiscal Studies (London). Bram De Rock publiceerde meer dan 60 artikels in internationaal toonaangevende tijdschriften zoals onder andere The American Economic Review en The Journal of Political Economy. In juni 2019, ontving hij, samen met Laurens Cherchye en Frederic Vermeulen, uit de handen van zijne Majesteit de Koning de prestigieuze Francqui prijs in de humane wetenschappen. Dit om het maatschappelijk belang van hun gezamenlijke onderzoeksagenda te onderstrepen.

De discutant

Philippe Van Parijs, prix Francqui 2001, a dirigé la Chaire Hoover d’éthique économique et sociale de l’UCLouvain de 1991 à 2016. Il est actuellement professeur invité à l’UCLouvain et à la KU Leuven et Robert Schuman Fellow à l’Institut universitaire européen (Florence). Ses livres les plus récents sont Basic Income. A radical proposal for a free society and a sane economy (Harvard UP, 2017, avec Yannick Vanderborght) et Belgium. Une utopie pour notre temps (Académie royale, 2018).

- (donderdag, 22 september, 2022 - 20:00 tot woensdag, 7 juni, 2023 - 20:00)

Het Paleis voor Schone Kunsten nodigt in 2022-2023 opnieuw een aantal grote orkesten en befaamde musici-solisten uit, binnen een gevarieerd programma. Met de Universitaire Stichting naar een selectie van 18 hoogstaande concerten geeft u recht op een gunstige ledenprijs met belangrijke reductie (in abonnement of losse concerten). Teneinde goede plaatsen te verzekeren, hebben wij reeds een optie genomen op een aantal plaatsen. De plaatsen bevinden zich voornamelijk op het 1ste balkon in 2de categorie. Zodra de inschrijving afgesloten is, worden de niet-verkochte tickets teruggegeven.

Door deze link te klikken verkrijgt u het programma van de door ons geselecteerde concerten
Inschrijvingsformulier.

Betalen op rek. BE21 2100 7148 4103 (BNP PARIBAS-FORTIS) vóór 5/09/2022. Enkel de betaling geldt als inschrijving. De eerst betaalde plaatsen hebben voorrang! Na deze datum worden de niet-betaalde plaatsen geannuleerd en kunnen geen tickets meer gevraagd worden. De administratiekosten zijn reeds inbegrepen in de aangegeven prijs.
Info: Hilde GARMYN (02/545 04 07) - fu.us@universityfoundation.be

- (donderdag, 1 december, 2022 - 14:00)

Dit jaar zal in het Ethisch Forum van de Universitaire Stichting een gedachtenwisseling gehouden worden overde maatschappelijke functie van de universiteten, met de uitdagende titel

Is politics part of the universities’ job?

Het Ethisch Forum 2022 gaat door op donderdag 1 december 2022 van 14 tot 18 u., in de Universitaire Stichting. Voor een uitgebreide beschrijving van het onderwerp en het programma wordt verwezen naar de website  van EF 2022.