De Universitaire Stichting biedt elk jaar een ruim aanbod van kwaliteitsvolle activiteiten aan de Club-leden aan.
Voor meer informatie klik op de foto of de titel.
Nocturne in Bozar met geleide rondleiding (NL) EUROPALIA ESPAÑA: Luz y sombra. Goya en het Spaanse realisme, gevolgd door het jachtdiner in de Universitaire Stichting
Al meer dan 25 miljoen mensen bezochten de EUROPALIA-festivals, die sinds 1969 telkens vertrekken vanuit een land of een thema. Vandaag houdt de oorspronkelijk missie meer dan ooit stand: door kunst mensen en culturen dichter bij elkaar brengen. De volgende editie, EUROPALIA ESPAÑA, zal plaatsvinden tussen 8 oktober 2025 en 1 februari 2026.
In dat kader zullen we op 27/11/2025 om 18 uur deelnemen aan de nocturne in Bozar met geleide rondleiding EUROPALIA ESPAÑA: Luz y sombra. Goya en het Spaanse realisme, gevolgd door het jachtdiner in de Universitaire Stichting.
Deelname: 125 € p.p.
Inschrijven en betalen voor 6 november 2025. Inschrijvingsformulier.
Francisco de Goya (1746-1828) verwierf roem met monumentale portretten van de hogere kringen en traditionele scènes van volksfeesten. Maar ook - in schril contrast daarmee - met zijn felle, pakkende uitbeeldingen van het onrecht, de wantoestanden en verschrikkingen van zijn tijd. De hoofdtentoonstelling van EUROPALIA ESPAÑA brengt gravures en schilderijen van Goya uit collecties van over de hele wereld samen, in dialoog met werken van tijdgenoten en kunstenaars van recentere en hedendaagse generaties. Het geheel verkent Goya’s formele, conceptuele en ideologische nalatenschap die blijft intrigeren, ontroeren en inspireren en die bijdroeg aan de beeldvorming van Spanje.
Deze unieke tentoonstelling brengt het baanbrekende oeuvre van Francisco de Goya y Lucientes (1746−1828) in dialoog met werk van tijdgenoten en kunstenaars van latere generaties. Met zijn felle, pakkende uitbeeldingen van het onrecht, de wantoestanden en verschrikkingen van zijn tijd was Goya de spil in de ontwikkeling van een moderniteit die stevig verankerd zit in de Spaanse realistische traditie.
Zeventig kunstenaars — van de 18de eeuw tot nu — gaan de confrontatie aan met de expressieve complexiteit van Goya en bewijzen hoe zijn formele, conceptuele en ideologische nalatenschap blijft intrigeren, ontroeren en inspireren.
Met nieuw werk van onder anderen Francisco López, Alvaro Perdices en Albert Serra.
Coproductie: AC/E Acción Cultural Española
EUROPALIA viert dit najaar zijn 30ste editie met een grootschalige Spaanse biënnale. Precies veertig jaar na een eerste editie in 1985, zal EUROPALIA ESPAÑA van 8 oktober 25 tot 1 februari 26 een multidisciplinair programma ontvouwen dat erfgoed en hedendaagse kunstvormen verenigt en boeiende perspectieven geeft op thema’s die ons verbinden en uitdagen. Met Francisco de Goya als blikvanger en inspiratie, belicht het festival de culturele rijkdom van Spanje aan de hand van beeldende kunst, theater, dans, muziek, performance, film en literatuur. EUROPALIA ESPAÑA omvat in totaal een 150-tal events en meer dan 120 kunstenaars, verspreid over heel België. Europalia.eu
(beeld en tekst: copyright Bozar – Francisco José de Goya y Lucientes - The sleep of reason produces monsters (No. 43), from Los Caprichos)
Sinds haar oprichting kent de Universitaire Stichting subsidies toe voor wetenschappelijke publicaties. Eén van de gesubsidieerde manuscripten in 2024-2025 was "Cléopâtre Superstar. Icône marketing à l'ère du numérique" van Claire Mercier (Professeure à Besançon et à Dijon) en François de Callataÿ (Professeur à l’Université libre de Bruxelles).
De auteurs hebben ermee ingestemd om op dinsdag 4 november 2025 om 18 uur in de Universitaire Stichting te komen spreken over dit historische icoon, genaamd Cleopatra. De lezing wordt ingeleid door prof. Dimitri Laboury (ULiège) en gevolgd door een debat.
Alles verloopt in het Frans.
Later dit academiejaar bezoeken we de tentoonstelling in Luik Guillemins. Meer info volgt
De lezing wordt afgesloten met een cocktail.
Het boek zal verkrijgbaar zijn.
Deelname: 27 € p.p. Inschrijven vóór 25 oktober 2025. Inschrijvingsformulier.
Al meer dan twee millennia lang wordt Cleopatra voortdurend opnieuw geïnterpreteerd, opnieuw uitgevonden en altijd geïnstrumentaliseerd. Als Hellenistische koningin, vooraanstaande politieke figuur en vervolgens object van westerse fascinatie, is zij een van de meest alomtegenwoordige historische figuren in hedendaagse culturele producties. Dit boek biedt een unieke analyse van de moderne interpretatie van Cleopatra, op het snijvlak van geschiedenis, populaire cultuur, kunst en marketinganalyse. Claire Mercier en François de Callataÿ onderzoeken de mechanismen die ten grondslag liggen aan de constructie, verspreiding en veerkracht van een historische mythe op wereldschaal, gebaseerd op een uitgebreide database met duizenden verwijzingen naar Cleopatra in de wereldwijde creatieve sector – boeken, liedjes, films, reclame, beeldende kunst, consumptiegoederen... Door middel van een zowel rigoureuze als speelse benadering laten ze zien hoezeer het hedendaagse gebruik van het beeld van Cleopatra veel zegt over onze tijd.
Claire Mercier is doctor in de geschiedenis, gespecialiseerd in de receptie van de oudheid in de populaire cultuur en reclame, met een dubbele opleiding in Egyptologie en Romeinse geschiedenis. Ze is docent aan de Université Pasteur in Besançon en aan de Burgundy School of Business in Dijon, en leidt daarnaast een merchandisingbedrijf.
François de Callataÿ is archeoloog en kunsthistoricus. Hij is professor aan de Vrije Universiteit Brussel, stond lange tijd aan het hoofd van de kostbare afdelingen van de KBR (Koninklijke Bibliotheek van België) en was studieleider aan de École Pratique des Hautes Études in Parijs. Hij won in 2007 de Francqui-prijs en is de huidige voorzitter van de Koninklijke Academie van België (2025-2026).
Dimitri Laboury is kunsthistoricus en archeoloog. Na een lange carrière bij het F.R.S.-FNRS is hij nu professor aan de Universiteit van Luik, waar hij kunstgeschiedenis en archeologie van het faraonische Egypte doceert. Hij was lid van verschillende archeologische missies in Egypte en leidt nu de Belgische Archeologische Missie in de Thebaanse Necropolis.
Woensdag 1 oktober 2025 om 19 u. : Huisconcert met Valère BURNON, de Belgische laureaat en derde prijs van de Koningin Elisabethwedstrijd voor piano. Dit concert wordt georganiseerd in samenwerking met dr. Erik Loosen, lid van de Club van de Universitaire Stichting, Voorzitter van de Vereniging Vlaamse Academici afdeling Brussel, en met de Koningin Elisabeth-wedstrijd.
Het concert wordt gevolgd door een walking cocktail in aanwezigheid van de pianist.
Deelname: 65 € p.p. Inschrijven en betalen voor 16 september. Inschrijvingsformulier. (VOLZET - al wie nog inschrijft, komt op wachtlijst)
Foto: copyright © Alexandre de Terwangne
Programma
L. van Beethoven: Sonate n°31 in la bémol majeur op. 110
- Moderato cantabile molto espressivo
- Allegro molto
- Adagio ma non troppo - Fuga. Allegro ma non troppo
W. A. Mozart: Adagio in si mineur K. 540
C. Franck "Prélude, Choral et Fugue" in si mineur FWV 21
- Prélude. Moderato
- Choral. Poco più lento
- Fugue. Poco Allegro
De pianist Valère BURNON - Derde Prijs Koningin Elisabethwedstrijd voor piano 2025.
Na het behalen van zijn bachelordiploma aan het Conservatoire royal de Liège in 2018, trok Valère Burnon naar Duitsland om te studeren bij Florence Millet aan de Hochschule für Musik und Tanz in Keulen. Sinds 2022 is hij ‘artist-in-residence’ aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth en de voorbije jaren heeft hij zich verder geperfectioneerd aan de Accademia Internazionale di Imola. Hij won onder andere prijzen bij de Épinal- (Eerste Prijs, 2019), Bremen- (Eerste Prijs, 2021), Long-Thibaud- (Prix Révélation, 2022) en Viottiwedstrijden (Tweede Prijs, 2023). Burnon heeft het podium gedeeld met orkesten als het Sinfonia Varsovia, het Orchestre Philharmonique Royal de Liège, en de Symfonieorkesten van Milaan en Metz. Hij was al te zien in de Kölner Philharmonie, de Salle Philharmonique in Liège, de Philharmonie Luxembourg, de Salle Cortot in Parijs en de Tonhalle in Düsseldorf. Zijn eerste instrument was viool, wat zijn bijzondere affiniteit met het kamermuziekrepertoire verklaart. Hij heeft twee cd’s opgenomen en doceert sinds 2022 kamermuziek aan het Conservatoire royal de Liège.
Op woensdag 17 september 2025 om 17.30 u. organiseerde de Universitaire Stichting een lezing over "De Minoïsche paleizen op Kreta en de vulkaanuitbarsting van Santorini". Deze lezing werd gehouden door Prof. Jan Driessen (em UCLouvain), ingeleid en becommentarieerd door prof. Bernard Coulie (ererector UCLouvain). Deze lezing was een goede opvolging van de reis naar Kreta onder leiding van prof. Coulie, waarbij we ook een bezoek brachten aan de opgravingen van Sissi onder leiding van prof. Driessen, maar was voor iedereen interessant.
Lezing gevolgd door een hapje en drankje.
De Minoïsche paleizen op Kreta en de vulkaanuitbarsting van Santorini
Vanaf het prille begin van de Minoïsche archeologie op het eiland Kreta werden de grote gebouwen met een centrale binnenplaats te Knossos, Phaistos, Malia en elders, geïnterpreteerd als koninklijke paleizen, niet zo verschillend van wat er tijdens de Bronstijd (3000-1200 v.C.) in Egypte en het Nabije Oosten bestond. Recente ontdekkingen, zoals die van de Belgische opgravingen in Sissi, maken het nu mogelijk om deze hypothese te herzien en alternatieven voor te stellen waarin ook de rol van de vrouw meer aandacht krijgt. De lezing onderzoekt ook de effecten van natuurrampen zoals de vulkaanuitbarsting van Santorini op de Minoïsche samenleving en religie.
Jan Driessen is professor emeritus Egeïsche archeologie aan de UCLouvain en Marion Rawson Visiting Scholar aan de Universiteit van Cincinnati. Hij heeft opgravingen gedaan op Kreta (Knossos, Malia, Palaikastro) en Cyprus (Maroni) sedert 1982 en is directeur van het Sissi Archeologisch Project en co-directeur van de opgravingen te Pyla-Kokkinokremos op Cyprus.
Japan is als een andere planeet ... een planeet gemaakt van opvallende contrasten.
De Universitaire Stichting organiseerde voor haar leden een 14-daagse rondreis in Japan.
Deze reis ging door van 14 tot 29 mei 2025.
De reis werd geleid door mevrouw Els Claeys, Japanologe en sociologe.
Zie hieronder de links naar het programma en de reisvoorwaarden.