Voorbije activiteiten

De Universitaire Stichting organiseert tal van activiteiten voor de leden van de Club. In deze rubriek wordt een kort verslag gegeven van enkele voorbije activiteiten.

 - (19 jan 2022)

Geleid bezoek aan de Afdeling en de reserves Oude Kunst van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België te Brussel onder begeleiding van conservator Joost Vander Auwera, gevolgd door een lunch in de Universitaire Stichting. Taal (N/F) afhankelijk van de deelnemers.

De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België te Brussel zijn een Belgische Federale Wetenschappelijke Instelling.

Musea in het meervoud, want niet enkel het museum voor Oude en Moderne Kunst aan de Regentschapslaan, maar ook het Meunier- , het Wiertz- en het Magritte-Museum behoren er toe, net als het Bruegelhuis. De missie van het museum is eveneens meervoudig: het verwerven van kunsthistorisch relevante en museum-waardige kunstwerken de conservatie en restauratie van de verzamelingen, de wetenschappelijke studie ervan en de ontsluiting van deze artistieke schat voor een breed en inclusief  publiek door tijdelijke tentoonstellingen, rondleidingen en een gediversifieerd aanbod van educatieve en culturele activiteiten.  

Met een verzameling van circa 25.000 kunstwerken (waarvan ongeveer de helft werken op papier die niet permanent zijn tentoongesteld  wegens het risico op lichtschade) wordt gepoogd een representatief overzicht te bieden van de kunst in onze gewesten, in het bijzonder van de schilder- beeldhouw- en tekenkunst, vanaf circa 1400 tot de moderne kunst die de toets van de tijd heeft doorstaan.

De Oude Kunst is er vertegenwoordigd met werken van beroemde meesters zoals Rogier Van der Weyden, Hiëronymus Bosch, Pieter Bruegel de Oude, Rubens, Van Dyck en Jordaens.

De deelnemers krijgen tijdens dit bezoek een deskundig gegidste uitleg in de  zalen van dit rijke oude museumbezit.  Onder leiding van conservator Joost Vander Auwera krijgen zij daarnaast  exclusief toegang tot de reserves oude kunst en de restauratie-ateliers die normalerwijze niet voor het publiek toegankelijk zijn. Zo krijgen zij een kijk achter de schermen en wel vanuit het perspectief van de museumprofessional.  

10:15 : verzamelen via hoofdingang Museumstraat 9 - Corona- paspoort en mondmasker hoe dan ook individueel verplicht !

10:15-10:30: vestiaire en uitdelen ingangstickets

13:00 : lunch in de US

Over de begeleider

Dr. MBA Joost Vander Auwera (born 24 January 1957) is a Belgian art historian and museum curator. He is an acknowledged expert on Seventeenth Century Flemish painting and the leading expert on the paintings of Jacob Jordaens, Abraham Janssens, and Sebastian Vrancx.

Vander Auwera was born in Bruges and graduated from Ghent University, where he received his M.A. and Ph.D after research and dissertations on the Flemish Baroque painters Sebastian Vrancx (1573-1647) and Abraham Janssen van Nuyssen (c.1571/75-1632). He also received an M.B.A. from the Vlerick Leuven Ghent Management School with an MA thesis on the make or buy decision as to logistic museum services. He was a teaching assistant of Prof. Dr. Ir.-Arch. Roger-A. d’Hulst and Prof. Dr. Claire Van Damme at Ghent University, Professor in Museology and Cultural Management at the same University, Professor for art history at the multidisciplinary Master post Master on Connoisseurship at VUB University and Visiting Professor for the Summer School on Arts of The Netherlands of Duke University (Durham, NC, USA).

Vander Auwera has authored some 75 publications on 17th Century Flemish painting and museum administration. With Dr. Sabine van Sprang, he curated the exhibition Rubens. A Genius at Work, 2007-8 at the Brussels museum. In 2012-3, he co-curated the first exhibition on Jacob Jordaens held in Brussels since 1928 and the first in Germany (it showed in both Brussels and the Museumslandschaft Hessen Kassel), Jordaens and the Antique. He was a contributing author to the Jordaens 1593-1678 exhibition catalogue, Petit Palais, Paris, in 2013.

He is a Vice-President and member of the Board of the International Committee on the History of Art (C.I.H.A. Paris-Rom).

He is Senior Curator at the Old Masters Department of the Royal Museums of Fine Arts of Belgium in Brussels and the Co-Founder and Project Leader of the international multidisciplinary Jordaens Van Dyck Panel Paintings Project, leading  a team of 15 scholars, belonging to 9 different nationalities.

 - (29 nov 2021)

Causerie met schrijver Marc Roche over Elisabeth II in verband met zijn boek "Elle ne voulait pas être reine" (F) gemodereerd door Madame Colette Braeckman, journaliste bij de "Soir", gevolgd door receptie. 

Aangezien de activiteit in het Frans doorging, wordt de verdere informatie enkel in het Frans gegeven.

Info over de auteur

Après avoir été correspondant du Monde à Londres pendant trois décennies, Marc Roche est aujourd’hui correspondant du Point, éditorialiste au Soir et commentateur à la BBC.   Il est l’auteur de plusieurs ouvrages dont La Dernière Reine, Elizabeth II, une vie un règne, Le Brexit va réussir et La banque, une enquête sur Goldman Sachs, ainsi que de deux documentaires financiers remarqués pour Arte.

Natif de Bruxelles,  l’auteur est diplômé d’économie de l’Université libre de Bruxelles, de relations internationales (John Hopkins University) et en journalisme (Columbia University).   

Info over de inhoud van het boek

« Mon champagne était un tantinet acide. Le tournedos plus que bien cuit avait souffert du retard du Président français. Ma crème brûlée était granuleuse » Ainsi Marc Roche décrit-il son dîner à Buckingham avec sa voisine de table : Elizabeth II.

C’est la femme la plus célèbre au monde. Devenue reine par accident, après la disparition prématurée de son père, elle a réussi à surmonter toutes les crises et même à préserver une monarchie apparemment archaïque dans une société moderne.  Au prix de concessions à l’air du temps ? Contrainte et forcée.

En fait, la souveraine, âgée de 95 ans, n’a jamais donné d’interview à la presse ! Même à ses plus proches collaborateurs, elle ne se livre jamais.

Son langage est codé : un « Etes-vous sûr ? » signifie un refus définitif. Un « En quoi cela peut-il aider ? » veut dire « Voilà une idée totalement saugrenue ». Le sourcil levé, une petite toux, les lèvres pincées, une légère hésitation, cette femme énigmatique susurre avec gravité son leitmotiv éternel, « I see. »

Ce document lève bon nombre de zones d’ombres sur une personnalité que l’auteur a eu la chance de rencontrer à bon nombre de reprises en tant que journaliste installé à Londres depuis plus de trois décennies, très bien introduit à la Cour d’Angleterre. Une biographie transgressive, sortant des sentiers battus, mais très informée et servie par une écriture romanesque.

 - (25 nov 2021)

Debat met voorstelling van het nieuw boek van Els Witte "Belgische republikeinen. Radicalen tussen twee revoluties, 1830-1850 ". Pelckmans, 2020. Oorspronkelijk voorzien op 19 maart 2020, maar uitgesteld door de COVID-19-crisis.

Programma:
Moderator: Karel Velle
Inleiding door Els Witte
Commentaren: Niek van Sas (Nederlandse historicus, emeritus hoogleraar Universiteit Amsterdam), Marc Reynebeau (historicus en journalist De Standaard), François Antoine, (Chef de service des Archives générales à Bruxelles)
Debat    (N/F)

Het debat werd gevolgd door een hapje en een drankje, gesteund door de uitgever, en verkoop van het boek aan vriendenprijs (22 €) en signeersessie door de auteur.

Meer informatie over de inhoud van het boek.

Waarom België in 1830 geen democratische republiek is geworden, maar een gematigde constitutionele monarchie is een heftig en complex verhaal dat in dit boek voor het eerst wordt geanalyseerd. De groep republikeinen, die ideologisch bij het radicale Verlichtingsdenken aansluiten, vormt weliswaar een minderheid maar is zowel tijdens de revolutie van 1830 als tijdens de crisis van haar consolidatie bijzonder actief, sterker nog, hij is meermaals leidinggevend. De groep haalt het uiteindelijk niet, maar geeft niet op en als in1848 in Europa de revoluties losbreken, dan staat hij opnieuw klaar om in België "de rode republiek" te vestigen. Een bijzonder harde repressie maakt de republikeinen nu monddood en stelt een einde aan de beweging. Toch heeft die ondertussen sporen nagelaten. Wat België aan voor die tijd progressieve elementen kent, heeft het aan haar te danken, en ze ligt tevens aan de basis van het ontstaan en de verdere ontwikkeling van een democratischer regime. Het verhaal van de republikeinse radicalen is er dus zonder meer één van voorvechters.

 - (23 nov 2021)

Geleid bezoek (N/F) aan de dubbele tentoonstelling van David Hockney in Bozar. Na het bezoek lunch in de Universitaire Stichting. 

Met een grote dubbeltentoonstelling keert David Hockney (°1937) na bijna dertig jaar terug naar het Paleis. Tot op heden blijft de Britse artiest een van de meest invloedrijke en inspirerende kunstenaars ter wereld. In Werken uit de Tate Collectie, 1954-2017 maak je een reis door Hockneys volledige carrière, met iconische beelden uit de Londense ‘swinging sixties’ en Zuid-Californië, zijn beroemde dubbelportretten en monumentale landschappen. Een uitgebreide reeks van meer dan 80 schilderijen, tekeningen en prenten. Dit overzicht overspant zijn hele carrière en toont een aantal memorabele werken uit de vorige eeuw, zoals de monumentale dubbelportretten My Parents en Mr and Mrs Clark and Percy. Het indrukwekkende Bigger Trees Near Warter uit 2007 is Hockneys grootste werk (meer dan 12 meter lang) en neemt de bezoeker mee naar een mistroostige dag in Yorkshire, waar de kunstenaar vandaan komt.  

 "Ik ben niet gestopt met schilderen of tekenen, ik heb enkel een ander medium toegevoegd."

Van Hockneys honger naar experiment, levert ook het tweede luik het bewijs. De komst van de lente, Normandië, 2020, gepresenteerd in samenwerking met de Royal Academy of Arts, toont je de kleurrijke iPad-schilderijen die hij tijdens de eerste lockdown maakte. Hockneys schilderijen hebben een tijdloosheid die jong en oud blijft aanspreken. En in zijn meest recente werk vindt de ondertussen 84-jarige artiest zichzelf nog maar eens opnieuw uit.

Vanuit Normandië ‘schilderde’ hij op zijn Ipad het verloop van de lente tijdens de eerste lockdown. De kleurrijke schilderingen van de natuurpracht herinneren ons eraan dat we ook in deze verwarrende tijden van het leven moeten houden: “Do remember they can’t cancel the spring”. De serie van 116 werken wordt geprint op hoogkwalitatief papier en integraal tentoongesteld in het Paleis voor Schone Kunsten.

 - (10 nov 2021)

Dit najaar geven we het woord aan een aantal Clubleden die recent een boek  over hun wetenschappelijk onderzoek geschreven hebben.  Na het lunch-debat met prof. Sven BISCOP, gaven we op woensdag 10 november 2021 het woord aan Prof. Rik COOLSAET (UGent), over zijn boek “Vergeet dat onze tijd complexer is dan alles wat ooit vooraf ging”, die in gesprek ging met Prof. Philippe Van Parijs (UCLouvain) (N/F).

Debat gevolgd door een hapje en een drankje.

Korte beschrijving lezing

Meer dan een decennium geleden peilde Rik Coolsaet in zijn Geschiedenis van de wereld van morgen het diepe ongenoegen met de bestaande orde, in de grote omgeving van de wereldpolitiek en in de kleine omgeving van het dagelijks leven. Woelige tijden zouden aanbreken. Zo gebeurde.

In Vergeet dat onze tijd zoveel complexer is dan alles wat ooit voorafging maakt hij opnieuw de balans op, op zoek naar de polsslag van de samenleving waarin de stroomversnelling van de afgelopen decennia ons heeft gebracht. Opnieuw blijkt dat tussen de grote omgeving van de wereldpolitiek en de kleine omgeving van ons dagelijks leven geen waterdicht schot staat.

Uitgebreide beschrijving

We leven in onzekere tijden. Complexe tijden ook. Een virus haalt wereldwijd het dagelijks leven van miljoenen mensen overhoop. Aanslagen maken onschuldige slachtoffers. Nieuwkomers komen in onze dorpsstraat wonen. Het einde van de maand is voor sommigen onbereikbaar ver. De klimaatcrisis brengt het einde van de wereld dan weer akelig dichtbij. Nieuwe technologieën openen ongekende einders, maar artificiële intelligentie bedreigt de jobmarkt. Beijing pokert met Washington om het leiderschap van de wereld. Een Amerikaans president zweept zijn aanhangers op om het Capitool in Washington te bestormen.

Toch is onze tijd niet uniek. De wereld is niet op hol geslagen. Vaak vergeten we aan de geschiedenis te vragen of wat we vandaag als nieuw ervaren, wel zo nieuw is als we denken. Werelden van onzekerheid zijn er in het verleden wel meer geweest. Ook in vroeger tijden raakte de geschiedenis wel vaker in een stroomversnelling, die telkens weer de vertrouwde omgeving wegspoelde.

Meer dan een decennium geleden peilde Rik Coolsaet met zijn Geschiedenis van de wereld van morgen het diepe ongenoegen met de bestaande orde, in de grote omgeving van de wereldpolitiek en in de kleine omgeving van ons dagelijks leven. Woelige tijden gingen aanbreken. Zo gebeurde.

In Vergeet dat onze tijd zoveel complexer is dan alles wat ooit voorafging maakt hij opnieuw de balans op, op zoek naar de polsslag van de samenleving waarin de stroomversnelling van de afgelopen decennia ons heeft gebracht. Opnieuw blijkt dat tussen de grote omgeving van de wereldpolitiek en de kleine omgeving van ons dagelijks leven geen waterdicht schot staat.

Bio

Rik Coolsaet (1951) is emeritus hoogleraar (UGent), Senior Associate Fellow aan het Egmont-Koninklijk Instituut voor Internationale Betrekkingen en gewezen adjunct-kabinetschef van Defensie en Buitenlandse Zaken.

 - (28 okt 2021)

Dit najaar geven we het woord aan een aantal Clubleden die recent een boek over hun wetenschappelijk onderzoek geschreven hebben.  We startten op 28 oktober 2021 met een lunch-debat met prof. Sven BISCOP (N), UGent en Egmontinstituut, over zijn boek “Hoe de grootmachten de koers van de wereldpolitiek bepalen.” – Commentaar door de heer Mario Van Essche, voorzitter van het Humanistisch Verbond (N – F).

Onderwerp

De koers van de wereldpolitiek wordt bepaald door de wisselwerking tussen de grootmachten: de VS als de gevestigde macht, Rusland als de afnemende macht, China als de opkomende macht en de EU, als de twijfelende macht: de macht die niet weet of ze een macht wil zijn.

Dit boek brengt een genuanceerde analyse van de competitie en samenwerking tussen de grootmachten aan de hand van 10 kernwoorden geïllustreerd met historische en hyper-actuele voorbeelden:

  • eenvoud: een strategie die te moeilijk is om uit te leggen, geraakt nooit uitgevoerd
  • competitie: ook de tegenstrever heeft een strategie
  • rationaliteit: strategie is een rationeel proces, maar ideologie, en emotie zijn niet uit te schakelen
  • selectiviteit: bondgenoten heb je nodig, maar je kiest ze niet altijd zelf
  • macht: er is geen slimme, harde of zachte macht - er is enkel macht
  • creativiteit: politiek is wetenschap, maar ook kunst
  • alertheid: beslissingen nemen, handelen, herdenken en nieuwe beslissingen nemen
  • moed: geweld in al zijn vormen beperken tenzij in uiterste nood
  • immoraliteit: geen enkele strategie kan zonder handen
  • normering: kunnen de grootmachten nog een gedeelde agenda voor de wereld onderschrijven?

Sprekers
Prof. Dr. Sven Biscop (geboren in Willebroek in 1976) studeerde politieke wetenschappen (optie bestuurswetenschappen) en behaalde zijn doctoraat aan de Universiteit Gent, waar hij vandaag professor is. Hij doceert er over de strategie van de Europese Unie en de andere grootmachten  en over het Belgisch buitenlands en defensiebeleid. Daarnaast is hij de directeur van het programma ‘Europa in de wereld’ aan het Egmont – Koninklijk Instituut voor Internationale Betrekkingen in Brussel, de denktank verbonden aan de FOD Buitenlandse Zaken. Sven is een geassocieerd lid van de Koninklijke Academie voor Overzeese Wetenschappen en een  honorary fellow van het Europees Veiligheids- en Defensiecollege, een EU-agentschap, waar hij les geeft voor diplomaten, militairen en ambtenaren van de Europese instellingen en lidstaten. Hij spreekt ook regelmatig in de Koninklijke Militaire School en aan de Volksuniversiteit van China in Beijing, waaraan hij verbonden is als senior research fellow

Mario Van Essche is advocaat arbeidsrecht (werknemers, zelfstandigen en ambtenaren) en medisch recht aan de balie van Antwerpen. Daarnaast is hij lid van de raad van bestuur van theater 't Arsenaal in Mechelen, co-voorzitter van de Nationale Evaluatiecommissie voor Zwangerschapsafbreking en voorzitter van de regionale televisiezender RTV. Sinds 24 november 2012 is hij voorzitter van het Humanistisch Verbond (HV).

 - (13 okt 2021)

In opvolging van de reis van Universitaire Stichting naar Sils Maria en de voorstelling van het boek Sils-Maria - ‘île bienheureuse’ pour Nietzsche” (P.A.Bloch), werd op woensdag 13 oktober 2021 om 18 u. een causerie georganiseerd over het wetenschappelijk artikel “Friedrich Nietzsche, une pathobiographie basée sur une revue systématique de la littérature(Sculier J.-P.,  Flamée M., Durieux V. en Bloch P.-A. ),  gepubliceerd in het tijdschrift “Revue Médicale de Bruxelles” in het nummer van sept-okt 2019. 

Sprekers : Prof. J. P.Sculier (F) die spreekt over de ziekte zelf, in dialoog met Prof. M. Flamée (N en F) die commentaar gaf over de invloed van de ziekte van Nietzsche op zijn werk.

Deze causerie was voorzien in maart 2020, maar uitgesteld ten gevolge van de Covid 19 - crisis.

Causerie gevolgd door een hapje en een drankje. Per inschrijving is één exemplaar van het artikel voorzien.

Meer informatie over het onderwerp en de spreker.

,
 - (12 okt 2021)

Bezoek aan de Sint-Gertrudiskerk met prof. Jacqueline Leclercq-Marx (ULB) en aan de natuurlijke privé-tuin van Paul en Agnès van der Aa in Lasne.

10.00 uur Rondleiding in de Sint-Gertrudiskerk, met een lokale gids en prof. Jacqueline Leclercq-Marx (ULB)

De rondleiding in de kerk van de Sint-Gertrudiskerk in Nijvel is op verschillende manieren interessant, ook al werd ze bijna volledig herbouwd na haar verwoesting tijdens de oorlog. Het begint inderdaad met de presentatie van de archeologische kelder die een goed idee geeft van de verschillende gebedsplaatsen in de abdij die in de 7e eeuw werd gesticht, voordat de oude kerk waar de eerste abdis, Gertrudis, werd begraven. de hoofdkerk wordt. Het gaat verder met een bezoek aan de laatstgenoemde, die zich in veel opzichten voordoet als een typisch Ottoonse kerk - van Germaanse invloed dus - die zowel gelijkend als verschillend van de pre-romaanse en romaanse kerken die gelijktijdig gebouwd werden. Het stelt u ook in staat om twee interessante sets romaanse beeldhouwwerken te zien, evenals de replica en de overblijfselen van het zeer mooie gotische reliekschrijn van Sint-Gertrudis (13e eeuw).

13.00 uur Lunch in het restaurant "Auberge de la Roseraie", Rte de la Marache 4, 1380 Lasne

15 uur Bezoek aan de tuin met Paul en Agnès van der Aa. Deze tuin maakt deel uit van de Open Tuinen van België en het netwerk Nature de Natagora.

De aangelegde tuin (5700m²) in 1993 en 1994, met de hulp van tuinarchitect Philippe de Boncourt, evolueerde langzaam onder leiding van Paul en Agnès tot een pesticidevrije tuin waar de natuur zich kan uiten.

Terwijl we wandelen, ontdekken we een zeer gestructureerde tuin begrensd door leilinden, een pergola en een serre, een grote boomgaard met hoge fruitbomen en bloeiende weide in de lente en de zomer, een klein hazelnootbos en de bijenkorven die de nodige aandacht trekken, een ommuurde tuin van geuren, een natuurlijke tuin beplant met struiken die uitnodigen tot wandelen, en om het bezoek af te sluiten, een zeer gestructureerde ommuurde tuin met een verzameling pioenrozen.

Elk seizoen is aantrekkelijk en het ideaal is om deze tuin op verschillende tijdstippen van het jaar te komen ontdekken!

16.30 - 17.00 uur Einde

De bezoeken vonden plaats in het Frans.

 - (06 okt 2021)

Als aanvang van het academiejaar 2021-2022  organiseerde de Universitaire Stichting, op 6 oktober 2021 om 19u30, in samenwerking met het Roemeens Cultureel Instituut in Brussel en het Nationaal Kunstcentrum "Tinerimea Română", een concert met Violoncellissimo onder leiding van Prof. Marin CAZACU, om de 100 jaar van de Universitaire Stichting en 65 jaar lidmaatschap van Roemenië bij de UNESCO te vieren.

We waren blij om samen Europese culturele waarden te vieren via een reis door de geschiedenis van klassieke muziek, van verschillende genres, in een muzikaal boeket vol kleuren, smaken en levensvreugde, ondersteund door Roemeense muzikanten van het Ensemble Violoncellissimo.

Violoncellissimo werd in 2000 opgericht onder de auspiciën van het National Art Centre "Tinerimea Romana". Dit project brengt de beste jonge cellisten uit Roemenië samen voor een unieke artistieke ervaring die tot doel heeft een hoog niveau van nationale en internationale muzikale prestaties te bereiken. Het violoncellissimo-ensemble, hoog aangeschreven bij Europese critici, is één van de bekendste Roemeense kamermuziekensembles en werd gevormd op initiatief van cellistprofessor Marin Cazacu, die samen met zijn huidige studenten en alumni een nieuwe weg heeft ingeslagen in de promotie van muziek en jonge talenten uit Roemenië.

 - (18 sep 2021 tot 19 sep 2021)


Zoals reeds bij vorige edities nam de Universitaire Stichting ook dit jaar deel aan de “Heritage Days” van het Brussels Hoofdstekelijk Gewest die zijn doorgegaan en op 18 en 19 september 2021 en als thema “MEETING POINTS” hebben. Het was een "off-versie" waarin creativiteit alle kansen krijgt en waarin leuke verrassingen nooit te ver weg zijn. Bezoekers konden de gebouwen van onze Stichting bezoeken, maar ook meer dan 140 andere locaties.  test

Meer informatie op de website heritagedays.urban.brussels

Pagina's