Voorbije activiteiten

De Universitaire Stichting organiseert tal van activiteiten voor de leden van de Club. In deze rubriek wordt een kort verslag gegeven van enkele voorbije activiteiten.

 - (22 nov 2022)

Dinsdag 22 november om 10 uur : Bezoek aan de tentoonstelling Shin HangaDe nieuwe prenten van Japan (1900-1960), ingeleid door Mevrouw Nathalie Vandeperre, Conservator van de collecties Verre Oosten en Co-commissaris van de tentoonstelling.

Welkom vanaf 9.30 u. aan de hoofdingang van het Museum voor Kunst en geschiedenis, Jubelpark 10, 1000 Brussel.

Na het bezoek, lunch in de Universitaire Stichting.

De tentoonstelling Shin hanga – De nieuwe prenten van Japan 1900-1960 laat het publiek kennismaken met de belangrijkste stroming van de Japanse prentkunst in de 20ste eeuw. Shin hanga prenten zetten in zekere zin de lijn voort van de traditionele prentkunst of ukiyo-e, in het Westen bekend dankzij grote kunstenaars als Hokusai, Utamaro en Hiroshige. Hoewel ze dezelfde techniek van houtdruk hanteren en er ook een aantal klassieke thema’s terugkomen, waaronder de landschappen, de vrouwen- en de acteursprenten, verleiden de shin hanga prenten door een nieuwe esthetiek, hoogstaande materialen en uiterst luxueuze uitvoeringen.

De presentatie geeft een inleiding op het thema aan de hand van prenten uit de tentoonstelling, zodat men vervolgens zelf op eigen tempo de expo kan ontdekken.

 - (23 jun 2022)

Op donderdag 23 juni 2022 organiseerde de "Koninklijke Vereniging voor Politieke Economie van België" in samenwerking met de Universitaire Stichting een debat (N/F) met Prof. Bram De Rock (KULeuven - ULB), in dialoog met Prof. Philippe Van Parijs (UCLouvain), over 

"Wat heet dan gelukkig zijn? Een economisch perspectief"

Onderwerp

In de lezing “Wat heet dan gelukkig zijn? Een economisch perspectief” zal prof. De Rock zijn onderzoek nader toelichten en in het bijzonder zal hij focussen op het individueel welzijn van de Belgen. Vooreerst zal hij aangeven dat economen hier wel degelijk een meerwaarde kunnen bieden en dat deze verder reikt dan het in kaart brengen van financiële middelen van gezinnen. Vervolgens zal hij enkele opvallende resultaten bespreken uit het boek “Well-being in Belgium, beyond happiness and income’’ dat hij samen met collegae van vier Belgische universiteiten in 2018 publiceerde.

De spreker

Bram De Rock is gewoon hoogleraar economie bij ECARES (Université libre de Bruxelles), in combinatie met een zelfde positie aan het departement economie van de KU Leuven. Hij heeft tevens gastaanstellingen aan het University College London en het Institute for Fiscal Studies (London). Bram De Rock publiceerde meer dan 60 artikels in internationaal toonaangevende tijdschriften zoals onder andere The American Economic Review en The Journal of Political Economy. In juni 2019, ontving hij, samen met Laurens Cherchye en Frederic Vermeulen, uit de handen van zijne Majesteit de Koning de prestigieuze Francqui prijs in de humane wetenschappen. Dit om het maatschappelijk belang van hun gezamenlijke onderzoeksagenda te onderstrepen.

De discutant

Philippe Van Parijs, prix Francqui 2001, a dirigé la Chaire Hoover d’éthique économique et sociale de l’UCLouvain de 1991 à 2016. Il est actuellement professeur invité à l’UCLouvain et à la KU Leuven et Robert Schuman Fellow à l’Institut universitaire européen (Florence). Ses livres les plus récents sont Basic Income. A radical proposal for a free society and a sane economy (Harvard UP, 2017, avec Yannick Vanderborght) et Belgium. Une utopie pour notre temps (Académie royale, 2018).

 - (14 jun 2022)

"In de coulissen van het museum…De moord op Marat. Een nieuwe kijk op het  meesterwerk van Jacques-Louis David (1748-1825)" in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België. Bezoek aan de focustentoonstelling en aan het laboratorium voor materiaal-technisch onderzoek van kunstwerken met Prof. dr. David Strivay &  dr. Catherine Defeyt,  Centre Européen d’Archéometrie, ULiège (F), met inleiding en begeleiding van het bezoek door Dr. Francisca Vandepitte, Conservator moderne kunst KMSKB (N), tevens part-time docent aan de VUB. Het bezoek werd gevolgd door de lunch in de Universitaire Stichting. 

Meer informatie over de tentoonstelling

Focustentoonstelling: De moord op Marat van Jacques-Louis David (1748-1825)

Één concept, drie pistes:
 
1. Het kunstwerk
 
Omwille van zijn uitzonderlijke historische en kunsthistorische betekenis behoort De moord op Marat het meesterwerk van de Franse neoclassicist Jacques-Louis David tot de top van het internationaal artistiek patrimonium. Hoewel er al een spreekwoordelijke bibliotheek volgeschreven is over dit icoon van de Franse revolutie, blijft het onderzoekers fascineren en inspireert het kunstenaars tot op vandaag. Met verve heeft David immers een complex verhaal rond een politieke moord omgezet in een tijdloos beeld van seculier martelaarschap en Verlichting. Bestemd voor de vergaderzaal van de Convention nationale werd het kunstwerk in een recordtempo gerealiseerd tussen juli en oktober 1793. Samen met het slachtoffer zetelde de kunstenaar in de grondwetgevende vergadering; ze deelden immers hun republikeinse opinies. Wanneer het Franse koningshuis na de val van Napoleon weer aan de macht komt, ging de kunstenaar in ballingschap in Brussel, waar hij tot zijn overlijden in 1825 woonde en werkte. Om veiligheidsredenen werd De moord op Marat aan het oog van nieuwsgierigen onttrokken en ging het voor lange tijd ondergronds. Uit erkentelijkheid voor de gastvrijheid die David in Brussel mocht genieten legateerde zijn kleinzoon het in 1886 aan de Belgische Staat. Sinds 1893 maakt het deel uit van de collecties van de KMSKB.
 
2. Materieel-technisch onderzoek
 
In het kader van het project Face to face. Menselijke gezichten gezien door het prisma van de technical art history (i.s.m. het Centre Européen d’Archéométrie, ULiège) is dit belangrijke kunstwerk aan een uitgebreid materiaal – technisch onderzoek onderworpen. Hiervoor zijn nieuwe niet-invasieve fysio-chemische en wetenschappelijke beeldvormingstechnieken ingezet. De eerste resultaten bieden al nieuwe inzichten in het creatief proces en leveren informatie over de materiële biografie van het kunstwerk. Vergelijkingsmateriaal is hierbij van groot nut. Daarom zijn in de tentoonstelling o.m. drie van de vier gekende atelierreplieken te zien die onder toezicht en in het atelier van de kunstenaar zijn vervaardigd en die in Franse musea worden bewaard . De integrale resultaten van het onderzoek vormen het onderwerp van een publicatie die verschijnt in 2023.
 
3. Blijvend modern
 
De moord op Marat heeft meerdere generaties uitgesproken moderne kunstenaars geïnspireerd, van Pablo Picasso tot Ai Wei Wei en Gavin Turk tot Rachel Labastie. Overeenkomstig de focus van hun kunstscheppen verschuift het accent van politieke dissidentie, een pleidooi voor democratie en feministische strijd naar art about art. Een actueel ensemble rondt de presentatie af.
 
Deze focustentoonstelling werd opgezet naar aanleiding van het Franse voorzitterschap van de Europese Unie. Met begeleidende publicatie
 - (30 mei 2022 tot 16 jun 2022)

We bieden onze leden graag goede plaatsen aan voor een aantal abonnementformules en losse tickets voor de Koningin Elisabethwedstrijd 2022 voor cello.
U kunt de abonnementformules, de aangeboden dagtickets, de data en de prijzen zien op het document dat u kunt downloaden door deze link te klikken. 

 - (17 mei 2022)

Op dinsdag 17 mei 2022 om 14.30 u. organiseerden we een bezoek aan de tentoonstelling «Before Time Began» in het Museum Kunst en Geschiedenis, een mooie aanvulling op het gediversifieerd activiteitenprogramma van de Universitaire Stichting.
Conservator Nicolas Cauwe, eveneens co-commissaris van deze tentoonstelling, verzorgfr een inleidende voordracht (in het Frans) in het grote Auditorium van het museum (ca. een uur) waarna de leden de expo vrij kunnen bezoeken. Dr. Nicolas Cauwe geeft ook al meerdere jaren les aan de UCLouvain.

Facultatief: vooraf lunch in de Universitaire Stichting, stipt om 12 u. Bezoek om 14.30 u.

Infirmatie over de tentoonstelling

De wereld van de Aboriginals is wonderlijk en fascinerend, vol geheimen voor niet-ingewijden. De eerste inwoners van Australië zijn de erfgenamen van de oudste ononderbroken cultuur ter wereld. Before Time Began verwijst naar de Droom en de creatie van het land, maar ook naar het ontstaan van de hedendaagse kunst. De tentoonstelling past in de vernieuwde missie van de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis (KMKG) om in Brussel, in het hart van Europa, nieuwsgierigheid en verwondering aan te wakkeren voor de werelden die vrouwen en mannen hebben gemaakt. De KMKG bieden democratiserende, inclusieve en meerstemmige ruimtes aan voor een kritische dialoog over verleden en toekomst. Ze streven diepere inzichten in samenleving en culturen na. Dat moedigt ons allen aan om beter zorg te dragen voor de wereld, waardoor we ons ook een andere wereld kunnen voorstellen. Deze tentoonstelling is een concept van de Fondation Opale in Lens (Zwitserland), Europa’s belangrijkste centrum voor Aboriginal kunst en cultuur.

https://www.artandhistory.museum/nl/time-began

 - (29 apr 2022)

Op vrijdag 29 april 2022 om 20 u  organiseerde het Collegium Vocale, in samenwerking met de Universitaire Stichting, een "Verjaardagsconcert Philippe Herreweghe 75 jaar"Dit exclusief concert ging door in de unieke historische refter van het STAM in Gent en werd gevolgd door een receptie voor degene die ingeschreven hebben via de Universitaire Stichting.

Naar aanleiding van dit concert wordt ook het jubileumboek voorgesteld : “50 jaar Collegium vocale en 75 jaar Philippe Herreweghe”, gemaakt door de fotograaf Stephan Vanfleteren – en aangeboden in voorverkoop aan 50€.

Locatie: de unieke historische refter van het STAM museum in Gent. 

Info over het Collegium Vocale: klik deze link.

Programma

CARLO GESUALDO [1566–1613]

Madrigali a 5 voci, libro quinto [1611] – selectie

Solisten Collegium Vocale Gent

Miriam Allan ǀ soprano
Barbora Kabátková ǀ soprano
Marine Fribourg ǀ alt
Benedict Hymas ǀ tenor
Tore Tom Denys ǀ tenor
Jimmy Holliday ǀ bass
Thomas Boysen ǀ lute
Philippe Herreweghe ǀ conductor

Info over Carlo Gesualdo

Dat de excentrieke componist Carlo Gesualdo, Prins van Venosa, in 1590 zijn vrouw en haar minnaar in flagranto delicto aantrof en koelbloedig over de kling haalde is een bekend feit. Maar is er ook een verband tussen deze gruwelijke gebeurtenis en de spectaculaire klankwereld en emotionaliteit van zijn madrigalen? Geen muziek is expressiever en getormenteerder dan Gesualdo’s laatste bundels, waaronder het Vijfde Madrigaalboek. Uitgegeven twee jaar voor zijn dood in 1613 op het landgoed van de componist nabij Napels laat deze verzameling dramatische juweeltjes u binnendringen in het hoofd van een compromisloos genie en proeven van oneindige liefdespijn, grandioos vermomd als bitterzoet verlangen!

 - (31 mrt 2022)

Op donderdag 31 maart 2022 bieden we een exclusief huisconcert aan met Xiaolu Zang, lhalve-finalist Koningin Elisabeth-wedstrijd voor piano 2021. Het concert start om 20 u. stipt en wordt georganiseerd in samenwerking met dr. Erik Loosen (Voorzitter Vereniging Vlaamse Academici Brussel en lid van de Universitaire Stichting) en de Koningin Elisabeth-wedstrijd. Het concert wordt gevolgd door een hapje en een drankje.

Programma 

Bach-Busoni: Chaconne

Schubert: 4 Impromptus, Op.90 D.899

Janáček: Piano Sonata 1.X.1905 ‘from the Street’

Liszt: Hungarian Rhapsody No.2 

Biografie van Xiaolu Zang

Described as ‘An exceptionally modern, open, accessible musician with a fantastic combination of flawless technique, sense of nuance and brilliant stage presence’ (Ouest-France),‘Mind-blowing’ (La Libre Belgique), 21-years-old Xiaolu Zang emerges as one of the very noticeable pianists of his age and starts captivating audiences both in Europe and Asia. Xiaolu Zang has performed numerous concerts in China, Germany, Japan, Austria, France, Italy, Belgium, Spain, Portugal and Greece, and was invited to perform in music festivals including Fondazione Arena di Verona, University Foundation Brussels, ‘Hammerklavier’ Concert Series, Cultura Viva, International Summer Academy of Mozarteum Salzburg, Beijing International Music Festival, BNP Paribas Music Festival, ‘Piano à Mayenne’ Music Festival, Festival de Dracenuits, Poros International Piano Festival, Leipzig Mendelssohn Piano Festival. He performed with Niedersächsisches Staatsorchester Hannover, Fondazione Arena di Verona Orchestra, Orchestre Royal de Chambre de Wallonie, ‘Mihail Jora‘ Philharmonic Orchestra of Bacau and worked together with orchestral directors Frank Braley, Francesco Ommassini, Valtteri Rauhalammi, Florian Groß and Ovidiu Balan. He has performed in concert venues including Beijing National Centre of Performing Arts, Beijing Concert Hall, Shanghai Grand Theatre, Beijing Steinway Hall, Wiener Saal in Salzburg, Concert Hall of Leipzig Mendelssohn University, Teatro dell' Osservatorio Bologna, Theatre Poros, Sala Maffeiana, Brussels Centre for Italian Culture, Teatro Filarmonico Verona, Theatre Municipal Mayenne, Théâtre Scène Conventionnée de Laval. Xiaolu Zang was born in 1999. He started his professional study at Beijing Central Music Conservatory Middle School under Professor Ye Lin and has won first prizes in several major national competitions during his studies. In 2017 he was admitted in Hannover University of Music, Drama and Media with an excellent high grade of his audition, and continued his music studies under Arie Vardi. He has attended masterclasses by world-renowned musicians Andrea Bonatta, John O’Conor, Dang Thai Son, Vladimir Feltsman, Stefano Fiuzzi, Pavel Gililov, Bernd Goetzke, Klaus Hellwig, Alexander Korsantia, Jerome Lowenthal and Boris Petrushansky during his studies. He has performed as a chamber musician with award-winning flautist Yu Yuan. Xiaolu Zang has left strong impressions on worldwide stages of music competitions. He was the winner of Verona International Piano Competition, Mayenne International Piano Competition, a finalist of Busoni International Piano Competition, a Semi-finalist of Leeds International Piano Competition, Queen Elisabeth International Music Competition and Hamamatsu International Piano Competition, a prizewinner of Santa Cecília International Piano Competition, Ettlingen International Piano Competition and Singapore International Piano Competition. Xiaolu Zang is now living in Hanover, Germany. He is going to perform concerts and recitals in Italy, Germany, Belgium, Portugal, China and Japan in the season 2021/22. He will be a performing artist for the China Pavilion of Expo 2020 Dubai in January 2022.

 - (23 mrt 2022)

In 2022 start de Universitaire Stichting met een nieuwe reeks debatten onder de titel “Speakers’ Corner”, in samenwerking met de “Trans European Policy Studies Association” (TEPSA). Britse sprekers (politici, diplomaten, academici, ondernemers…) krijgen een platform om ons, in het hart van de Europese Unie, hun visie te geven over de relaties tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU en over de EU in het algemeen, en om met ons in debat te gaan. 

De eerste activiteit gaat door op woensdag 23 maart 2022 om 18 u.  met als onderwerp " “WHAT THE PAST TELLS US ABOUT THE FUTURE: UK - EU RELATIONS”, met als sprekers Sir Stephen Wall, Dr Martin Westlake and Mr. Didier SeeuwsModerator van het debat: Mr Jim Cloos. 

Daar de activiteit in het Engels doorgaat, wordt de verdere info alleen in het Engels gegeven.

Presentation of the speakers and the moderator. 

STEPHEN WALL was,for 35 years, a British diplomat. He worked closely for five British Foreign Secretaries and for three Prime Ministers. He took part in the negotiations of five European Treaties and was for five years the UK’s Permanent Representative to the EU. He was Prime Minister Tony Blair’s senior official adviser on EU matters. His latest book “Reluctant European, Britain and the European Union form 1945 to Brexit” was published by Oxford University Press in 2020

MARTIN WESTLAKE is Professor at the College of Europe (Bruges). He has spent over four decades studying European integration. He has worked in the Council of Ministers and the European Commission, with the European Parliament and from 2003-2013 in the European Economic and Social Committee, where he served as Secretary General, 2008-2013. His most recent publications include 'Slipping Loose: The UK's Long Drift Away from the European Union' and, as editor, 'Outside the EU: Options for Britain' (both Agenda Publishing, 2020)

DIDIER SEEUWS was until February 2021 the Head of the Task Force on the UK of the General Secretariat of the Council of the European union. He was nominated by the Secretary General immediately after the UK Brexit referendum in June 2016. In this capacity, he provided advice to the Secretary General and to the President of the European Council in all matters related to EU-UK relations and was in charge of coordinating the EU Member States' positions and developing the negotiating mandates of the Council and the guidelines of the European Council for negotiations with the United Kingdom. Mr Seeuws is presently Director-General  in the Council’s General Secretariat.

JIM CLOOS is presently Secretary General of TEPSA (Trans European Policy Studies Association). He retired in February 2021 as Director-General in the General Secretariat of the Council of the European Union, after a long European career in the Luxembourg Permanent Representation, Commission cabinets and the Council Secretariat. He co-authored "National Leaders and the Making of Europe", an 'insiders’ history' of the European Council, John Harper, 2015, as well as "Le traité de Maastricht: genèse, analyse, commentaires."  (Bruylant 1993). He has published numerous articles on EU-related questions.

 - (22 mrt 2022)

In het kader van Belgische onderzoekers aan het woord, vindt op dinsdag 22 maart om 17:30 u. de lezing plaats met de auteur Kenneth Lasoen, (UGent - UAntwerpen, Clingendael) naar aanleiding van de publicatie van zijn boek "Geheim België. De geschiedenis van de inlichtingendiensten 1830-2020". in dialoog met Ir. Yvan De Mesmaeker, Secretary General, European Corporate Security Association (ECSA)Moderator Sven Biscop, UGent en Egmontinstituut (https://www.egmontinstitute.be/). 

Over de lezing

De Belgische geheime dienst is even oud als het land zelf en, na die van het Vaticaan, zelfs de oudste inlichtingendienst ter wereld. De Staatsveiligheid en haar militaire tegenhanger speelden achter de coulissen een cruciale rol in de markantste, bangste en duisterste momenten van de Belgische geschiedenis, maar juist vanwege het geheime karakter bleef de erkenning ervoor meestal uit. Dit nieuwe referentiewerk licht een tip van de sluier op.

Geheim België ontvouwt voor het eerst het krasse verhaal van twee geheimzinnige diensten met een lang en soms omstreden verleden, vanaf de campagne tegen het 'Hollandse gevaar' in de jaren 1830 tot de huidige strijd tegen buitenlandse spionage en terreur.

Auteur Kenneth Lasoen, historicus en actief in het onderwijs over de inlichtingenstudies aan de universiteiten van Gent en Antwerpen, maakt gebruik van nooit eerder vrijgegeven bronnen, dringt door tot de wandelgangen van de Belgische intelligence, en laat een geheel nieuw licht schijnen op de politieke geschiedenis van het land. Hij brengt niet alleen het historische verhaal, maar maakt ook de balans op van het actuele veiligheidsbeleid en de uitdagingen voor de 21ste eeuw. Sinds 1 februari werkt Kenneth Lasoen als onderzoeker bij Clingendael in Den Haag.

 - (17 mrt 2022)

In opvolging van de causerie in de Universitaire Stichting op 8 maart over Mithras en Cumont, organiseerden we een exclusief dagbezoek aan het Musée royal de Mariemont, met bezoeken aan de tentoonstelling "LE MYSTÈRE MITHRA. PLONGÉE AU COEUR D’UN CULTE ROMAIN", de precieuze collectie en de Grieks-Romeinse collecties, met met begeleiding door de directeur Richard Veymiers en verschillende respectievelijke verantwoordelijken.  Lunch in de brasserie van het domein.

- aankomst in het domein rond 10u
- 10u30 -12u30 : geleid bezoek aan de tentoonstelling Mithra in 2 groepen met Richard Veymiers, directeur en Nicolas Amoroso
- 12u30 -14u30 : lunch in de brasserie 'La Terrasse de Mariemont'
- 14u30 -15u30 : 1 groep ontdekking van de Réserve précieuse met Bertrand Federinov - 1 groep ontdekking van de Grieks-Romeinse collecties en de nieuwe voorstelling van de fresco's van Boscoreale met Nicolas Amoroso
- 15h30 -16h30 : wissel van de groepen

Meer info over de tentoostelling  Le mystère Mithra 

En suivant les traces du dieu Mithra, le Musée royal de Mariemont vous plonge dans l’un des cultes les plus mystérieux de l’Antiquité romaine !

Originaire de Perse, mais réinventé par les Romains, Mithra rencontra un succès fulgurant d’un bout à l’autre de l’Empire romain, entre les 1er et 4e siècles de notre ère. Au coeur de sanctuaires souterrains, il attira des milliers d’adeptes pratiquant leurs rituels au sein de communautés discrètes. Cette exposition vous invite à découvrir ce culte énigmatique et à tenter de percer Le Mystère Mithra
 
Pourquoi ce culte était-il organisé à l’abri des regards ? Pourquoi a-t-il connu un si grand succès jusqu’à apparaître en rival du Christ ? Pour répondre à de telles questions, l’exposition mettra en scène des monuments spectaculaires, mais aussi des trouvailles récentes dévoilées pour la première fois au public. Seront ainsi présentées plus d’une centaine d’oeuvres issues de collections publiques et privées se rattachant à plus d’une quinzaine de pays européens. En partenariat avec le Musée Saint-Raymond de Toulouse et le Musée Archéologique de Francfort, le Musée royal de Mariemont a élaboré autour de cette exposition un vaste programme culturel qui bénéficie du soutien de la Commission européenne.
 
Méconnue du grand public, la fabuleuse histoire de Mithra fait écho à des sujets de société très actuels, comme la circulation des biens, des idées et des personnes, les rapports de genre ou la cohabitation des cultes. Une exposition sur Mithra prend tout son sens à Mariemont, dont la collection d’antiquités doit tant au savant belge Franz Cumont, éminent spécialiste de l’Orient ancien et ami sincère de Raoul Warocqué, le fondateur du Musée.
 
Véritable voyage dans le temps, l’exposition entraînera le visiteur du tréfonds des antres mithriaques jusqu’aux galeries d’art contemporains, en passant par de précieux ouvrages de la Renaissance et du Siècle des Lumières. Faisant la part belle aux nouvelles technologies, la scénographie plongera le public dans un véritable parcours initiatique l’amenant jusqu’à un sanctuaire grandeur nature spécialement construit.
 
Le Mystère Mithra propose ainsi une expérience unique, immersive et participative qui redonne vie à un culte insolite, assurément l’un des plus originaux que le monde antique ait connu !

Pagina's