Nieuwjaarsreceptie 2019

De leden van de Club van de Universitaire Stichting en hun partner werden uitgenodigd op de Nieuwjaarsreceptie op donderdag 31 januari 2019 om 17.30 u

Tijdens de receptie werd de 100e verjaardag van het einde van de Eerste Wereldoorlog in herinnering gebracht door een toespraak van Prof. Sophie De Schaepdrijver, met als titel "Van bezetting naar bevrijding? Bezet West- en Oosteuropa, 1918-1920".

Sophie De Schaepdrijver is titularis van de Walter L. and Helen P. Ferree leerstoel in moderne Europese geschiedenis aan The Pennsylvania State University (VS). Voor 2018-2020 is zij tevens als gasthoogleraar verbonden aan de Vrije Universiteit Brussel. Zij is auteur van meerdere bekroonde werken over de Eerste Wereldoorlog. Haar meest recente boek is Gabrielle Petit: dood en leven van een Belgische spionne tijdens de Eerste Wereldoorlog (Amsterdam-Antwerpen, 2018). In 2016 verleende Z.M. Koning Filip haar de titel van barones.

Korte inhoud:
Veertig miljoen Europeanen beleefden de Eerste Wereldoorlog onder een militair bezettingsregime. Uitgestrekte delen van het continent, van Lille in het Westen tot Rostov in het Oosten, waren bezet. De ervaring van bezetten en bezetters vertoont veel parallellen tussen Oost en West. Maar een kloof opende zich bij de “bevrijding” – de term alleen al betekent iets heel anders in West- dan in Oosteuropa. Deze korte lezing gaat in op wat het einde van bezettingen voor beide delen van het continent betekende.