De Europese parlementsverkiezingen (2019) in tijden van onzekerheid

Lunch-debat met prof. Dr. Steven Van Hecke (Vergelijkende en Europese Politiek KU Leuven) en prof. Dr. Mario Télo (Département de Science Politique ULB).
Inleidingen in het Engels, discussie Ned/Fr/E.
Moderator prof. Laurent Van Depoele.

Volgende problematiek werd beproken:

1.     Welke is de mogelijke nieuwe samenstelling van het EP na het wegvallen van de Britse zetels en de gewijzigde zetelverdeling, vooral rekening houdende met de verwachte sterke opkomst van euro-sceptische, populistische en zelfs anti-europese partijen. Zal dank zij de samenwerking met “En Marche” van President Macron de ALDE-fractie  een belangrijkere rol spelen? Zullen deze mogelijke wijzigingen een einde maken aan het klassieke machtsoverwicht van christen-democraten (EVP) en sociaal-democraten (SED)? Blijft het concept van de “spitzenkandidaten” houdbaar rekening houdend met art. 17§7 van het EU-Verdrag waardoor theoretisch een clash kan ontstaan tussen de Europese Raad en het EP?

2.     Hoe stellen de belangrijkste Europese politieke formaties zich op met betrekking tot de key issues die de komende vijf jaar het Europese beleid zullen domineren : migratie, klimaat en vergroening van de economie, ecologie en sociaal beleid, buitenlands- en defensiebeleid,  een evolutie naar “meerdere Europa’s” (Hanzelanden, Visigrad landen…) en de aanpassingen van het Europese raderwerk….?