Archives de la Grande Guerre

Op donderdag 13 november 2014 om 19 u ging, in het kader van de herdenking van de honderdste verjaardag van het begin van de Eerste Wereldoorlog, in de Universitaire Stichting een gesprek door  "Archives de la Grande Guerre",  met Luc Devoldere (Hoofdredacteur van Ons Erfdeel vzw en schrijver, en hoofdredacteur van het franstalig tijdschrift Septentrion en het Engelstalig jaarboek The Low Countries) en Michael Amara (historicus ULB) over de Grote Oorlog: "de l’euphorie jusqu’ à la désillusion".

De acteur  Luc Vandermaelen las voor uit de werken van o.m. Marguerite Yourcenar, Céline, Ernst Jünger, Stefan Zweig, Hugo Claus.

Deze activiteit werd georganiseerd ter gelegenheid van het verschijnen van het speciaal nummer over de Grote Oorlog van “Septentrion. Arts, lettres et culture de Flandre et des Pays-Bas” en van het nummer van “The Low Countries. Arts and Society in Flanders and the Netherlands” met als thema: “I died in Hell – they called it Passchendaele.”

Gevolgd door een walking cocktail.

Activiteit in het Frans.