Welkom bij de club

• Ontdek onze Twinning Partners wereldwijd
  • Het volledige programma van onze activiteiten online
  • Biermans-Lapôtre, een internationale residentie
  • All you have to know about our ethical forums

De Universitaire Stichting is een ontmoetingsplaats

• voor academici van heel het land,
  • voor academici en leden van de "civiele" maatschappij,
  • voor academici van ons land, buitenlandse academici en leden van internationale organisaties.

In de Universitaire Stichting zijn er ruime en elegante salons, waar de leden en hun gasten in een stijlvol decor contacten kunnen leggen met hun collegae en andere genodigden. In de leeszaal liggen binnen- en buitenlandse dagbladen van verschillende strekking en taal ter beschikking. De gasten vinden er tevens een uitgebreid gamma van courante weekbladen en wetenschappelijke tijdschriften.

In ons restaurant kunnen de clubleden en hun genodigden tijdens de middaguren een maaltijd  nemen.

Ons hotel beschikt over 14 stijlvolle kamers waarin zowel de binnen- als de buitenlandse leden voor beperkte duur kunnen verblijven.

Tevens organiseert de Universitaire Stichting een ruim gamma van wetenschappelijke, culturele en artistieke activiteiten voor de leden van de Club.

Voor concrete informatie over onderstaande activiteiten (programma, prijzen, inschrijvingsmodaliteiten), klik op de datum van de activiteit of op de aangegeven link.

Kalender van de activiteiten:

Dinsdag 10 oktober 2017 : Lunch debat over "De Bankunie" met de heer Karel Lannoo, CEO CEPS, en Prof. Eric De Keuleneer.

Volgend Ethisch ForumWhat place (if any) for academics in our post-truth era? Save the date : donderdag 7 december 2017.

Een nieuwe reeks lunch-debatten in het kader van "World of Cities" (in samenwerking met de Stichting Pierre Laconte) wordt georganiseerd van september tot december 2017.

• Vrijdag 29/9/2017: Prof. Piet Lombaerde (UA), Pierre Laconte & Philippe Barras (UCL) "Louvain-La-Neuve: een nieuwe stedelijke gemeenschap in België"
  • Dinsdag 17/10/2017: Benjamin Cadranel (Citydev) & Bruno Clerbaux (ACP) - "Multiculturele stedelijke ruimten en sociale cohesie".
  • Dinsdag 7/11/2017: Jacques de Gerlache, coördinator van het GreenFacts-initiatief, voormalig hoofd van de cel Communicatie rond Duurzame Ontwikkeling en Crisis bij Solvay NV - "Globale energievooruitzichten - een factuele visie".
  • Vrijdag 8/12/2017: Steven Beckers, Co-Founder of Lateral Thinking Factory (Circulaire Economie) and of Building Integrated Greenhouses (BIG), initiatiefnemer van de “aquaponische” stadsboerderij op de site van de slachthuizen van Anderlecht - "Gebruik van spitstechnologie ten voordele van de stadslandbouw".

Planning van volgende activiteiten van Re-Bel :

• Donderdag 14 december 2017: Patriotism at the local, regional, national and European levels: Are they compatible? Are they necessary?
  • Donderdag 14 juni 2018: Mobility policy (road, rail, air): too centralized or too decentralized?
  • Donderdag 13 december 2018: Belgium's 6th state reform: how good did it prove to be?

Meer informatie: op www.rethinkingbelgium.eu.

Voor informatie over voorbije activiteiten zie de rubriek Club, voorbije activiteiten. De beschikbare presentaties kunnen daar gedownload worden.

Kalender van de activiteiten:

De op 15 september 2017 voorziene excursie naar Leiden, onder leiding van Prof. Jan Rammeloo, wordt uitgesteld tot het voorjaar 2018.

Dinsdag 26 september 2017 om 20 u. : Dans en Muziek in De Munt met Anne Teresa De Keersmaeker (choreografie), Jean-Guihen Queyras (cello), Rosas (productie).

Donderdag 16 november 2017 om 18 u. : Geleid bezoek (N/F) aan de tentoonstelling  "Ancestors & Rituals" (Europalia Indonesia) in Bozar, gevolgd door een jachtdiner in de Universitaire Stichting.

Vrijdag 23 maart 2018 om 20 u. Galaconcert van de Muziekkapel Koningin Elisabeth. (Bozar)

Woensdag 2 mei 2018 om 18 u. : Opera in De Munt: Lohengrin (Richard Wagner).

Voor de concerten in Bozar en de voorstellingen in het Nationaal Theater, zie de afzonderlijke aankondigingen hieronder.

Culturele reizen voor de leden in het huidig academiejaar:

• Van maandag 22 mei tot zaterdag 27 mei 2017culturele reis in Toscane, o.l.v. de heer Damien Wigny (F). Voor programma, prijzen, en inschrijvingsformulier, klik hier. (volzet)

• Van vrijdag 4 augustus tot zondag 13 augustus 2017: cuilturele reis naar het Festival Crete Senesi met het Collegium Vocale en de heer Philippe Herreweghe. Voor informatie, programma en inschrijving, klik hier (volzet)

• Van dinsdag 3 oktober tot zaterdag 7 oktober 2017: culturele reis "l’art roman dans le Roussillon" onder leiding van Prof. Jacqueline Leclercq–Marx (ULB) in samenwerking met Prof. Dierik Verbeelen (VUB). Voor programma en prijs klik hier, en voor het inschrijvingsformulier klik hier (volzet)

Voor informatie over voorbije activiteiten zie de rubriek Club, voorbije activiteiten.

Dinsdag 10 oktober 2017 te 12.30 u. Lunch-debat (N/F) " De Bankunie en de verdere integratie van financieel toezicht in de EU, 10 jaar na financiële crisis", met de heer Karel LANNOO, Chief Executive Officer, Center for European Policy Studies (CEPS). Moderator: Prof. Eric De Keuleneer.

Deelname: 33 € voor de leden van de Universitaire Stichting en hun partner, 38 € voor niet-leden.

Inschrijving.

Het Paleis voor Schone Kunsten nodigt in 2017-2018 opnieuw een aantal grote orkesten en befaamde musici-solisten uit, binnen een gevarieerd programma.
Met de Universitaire Stichting naar een selectie van zestien hoogstaande concerten geeft u recht op een reductie van ongeveer 25 % in abonnement (16 concerten) of ongeveer 20 % op de losse concerten (behalve 15 % voor Bartoli).

Door deze link te klikken verkrijgt u het programma van de door ons geselecteerde concerten.  De plaatsen bevinden zich voornamelijk op het 1ste balkon in 2de categorie. Teneinde goede plaatsen (1ste balkon) te verzekeren, hebben wij reeds een optie genomen op een aantal plaatsen.

Voor meer info over de concerten zie de website van BOZAR

U kunt online inschrijven door hier te klikken en te betalen op de rekening van de Universitaire Stichting ten laatste op 5 september.
U zal alle informatie ontvangen in een bevestigingsmail.

De Universitaire Stichting kan haar leden een voordeeltarief aanbieden op vier voorstellingen in het Nationaal Theater, twee dansvoorstellingen en twee theaterstukken (in het Frans).
Om in te schrijven voor een abonnement op de vier voorstellingen gebruik het inschrijvingsformulier op deze bladzijde. Voor afzonderlijke ticketten, klik op de datum van de betrokken voorstelling.

De prijs van het abonnement bedraagt 79 € (tegenover 102 € voor de afzonderlijke ticketten).

De vier voorstellingen zijn:

AMOR (dans):  donderdag 12/10/2017 – 29 € -Voorstelling om 20.15 u.

Cold Blood (dans) : dinsdag 19/12/2017 - 29 € -Voorstelling om 20.15 u.

GAZ. Plaidoyer d'une mère damnée (theater) : dinsdag 20/02/2018 - 22 € - Voorstelling om 19 u.  (in Théâtre des Martyrs)

La petite fille de Monsieur Linh (theater) : dinsdag 29/05/2018 - 22 € - Voorstelling om 20.15 u.

Klik op de datum voor meer informatie over de betrokken voorstelling.

Inschrijvingsformulier voor het abonnement voor de vier voorstellingen.
Voor het abonnement dient men in te schrijven en te betalen voor 25 september 2017 .

Geleid bezoek (N/F) aan de tentoonstelling  "Ancestors & Rituals" (Europalia Indonesia) in Bozar, gevolgd door een jachtdiner in de Universitaire Stichting.

Inschrijvingsformulier.

Van Sumatra over Java, van de Molukken tot Papoea: in heel Indonesië speelden en spelen de voorouders een vooraanstaande rol. Hun cultus en voorstellingen getuigen van een enorme diversiteit, kracht en poëzie. Een bijzondere introductie tot Indonesië, vertrekkend vanuit het erfgoed, maar met actuele vragen rond tradities en rituelen in een hedendaagse maatschappij. Nooit eerder getoonde archeologische en etnografische schatten worden samengebracht met uniek beeldmateriaal en interviews. Een samenwerking met het National Museum in Jakarta en tal van collecties uit alle uithoeken van de archipel.

Curator:Daud Tanudirjo
Raadgevers: Pieter ter Keurs, Francine Brinkgreve

In de lente 2015 werd door de Universitaire Stichting samen met de Foundation for the Urban Environment Pierre Laconte, een eerste cyclus van internationale lunch-debatten georganiseerd over het thema “A World of Cities”, bestemd voor de leden van de Universitaire Stichting en een breder publiek (bevriende kringen en verenigingen, faculteiten en personen uit de economische, sociale en culturele wereld).

Een nieuwe reeks lunch-debatten in dit kader wordt georganiseerd van september tot december 2017.

• Dinsdag 7/11/2017: Jacques de Gerlache, coördinator van het GreenFacts-initiatief, voormalig hoofd van de cel Communicatie rond Duurzame Ontwikkeling en Crisis bij Solvay NV - "Globale energievooruitzichten - een factuele visie".
  • Vrijdag 8/12/2017: Steven Beckers, Co-Founder of Lateral Thinking Factory (Circulaire Economie) and of Building Integrated Greenhouses (BIG), initiatiefnemer van de “aquaponische” stadsboerderij op de site van de slachthuizen van Anderlecht - "Gebruik van spitstechnologie ten voordele van de stadslandbouw".

Voor meer informatie en inschrijvingsformulier: klik op de datum van de activiteit.

Deelnameprijs: 33 € voor leden van de Universitaire Stichting en partner, en 38 € voor niet-leden.

Lunch-debat in het kader van “A World of Cities” :

Steven Beckers, Co-Founder of Lateral Thinking Factory (Circulaire Economie) and of Building Integrated Greenhouses (BIG), initiatiefnemer van de “aquaponische” stadsboerderij op de site van de slachthuizen van Anderlecht - "Gebruik van spitstechnologie ten voordele van de stadslandbouw". (F)

De spreker zal het project, operationeel vanaf december 2017, voorstellen, en enkele andere projecten bespreken.

Het lunchdebat zal worden voorafgegaan door een begeleide rondrit per autobus met bezoek aan de site en aan de aan gang zijnde innovatieve projecten op terreinen grenzend aan het kanaal.

Deelnameprijs: 33 € voor leden van de Universitaire Stichting en hun partner, 38 € voor niet-leden.

Inschrijvingsformulier.

Lunch-debat in het kader van “A World of Cities” ::

Jacques de Gerlache, coördinator van het GreenFacts-initiatief, voormalig hoofd van de cel Communicatie rond Duurzame Ontwikkeling en Crisis bij Solvay NV - "Globale energievooruitzichten - een factuele visie". (F)

Wat zijn, in het kader van de huidige demografische en economische prognoses, de vooruitzichten voor de groei van de vraag naar energie, met name de vraag naar elektriciteit, de vooruitzichten voor de productie van fossiele brandstoffen en hernieuwbare energie, de potentiële energiekeuzes en de effecten van deze keuzes op het klimaat? J. de Gerlache presenteert zijn ontwerpverslag opgesteld in het kader van de FFUE.

Inschrijvingsformulier.

Lunch-debat in het kader van “A World of Cities” :

Dinsdag 17/10/2017: Benjamin Cadranel (Citydev) & Bruno Clerbaux (ACP) - "Multiculturele stedelijke ruimten en sociale cohesie". (F)

"Welke mix heeft men nodig om samen te leven, welke plaats, wat ruimtelijke en kwantitatieve schalen? Welke hefbomen, beperkingen of financiële prikkels kan men in de stedelijke planning en ontwikkeling gebruiken om maatschappelijke keuzes op het terrein te vertalen op de korte, middellange en lange termijn? Welke scenario's komen voor de geest? Gezien de demografische vooruitzichten is Brussel duidelijk een heel bijzonder geval, zowel wat bedreigingen als kansen betreft."