Wetenschappelijke activiteiten

• Het volledige programma van onze activiteiten online
  • Biermans-Lapôtre, een internationale residentie
  • All you have to know about our ethical forums

Sinds haar oprichting heeft de Universitaire Stchting ondersteuning verleend aan het wetenschappelijk onderzoek. De manier waarop deze steun wordt gerealiseerd, heeft zich in de loop der jaren aangepast, omdat de Universitaire Stichting complementair tracht te zijn met andere actoren: de overheid, het FWO, ...

Thans is de Universitaire Stichting actief op volgende domeinen:

• het verlenen van financiële steun voor de publicatie van boeken, wetenschappelijke artikelen en wetenschappelijke tijdschriften,
  • het organiseren van wetenschappelijke colloquia zoals het Ethisch Forum en ReBel,
  • het ter beschikking stellen van faciliteiten voor wetenschappelijke en academische activiteiten georganiseerd door externe instellingen.

De kandidaturen voor de Collin-Prijs 2018 voor Recht worden ingewacht bij de Universitaire Stichting voor 15 januari 2018.

Voor de modaliteiten, het reglement en het deelnemingsformulier wordt verwezen naar de desbetreffende pagina op de website.

Om het publiceren van wetenschappelijke artikelen in internationale tijdschrfiten, waarvan de voertaal meestal het Engels is, te stimuleren, heeft de Commissie Publicaties en Subsidies beslist een toelage mogelijk te maken voor het (gedeeltelijk) dekken van de kosten voor het taalkundig nazicht van de manuscripten van artikelen. Voor de nieuwe regeling, het overeenstemmende reglement en de overeenstemmende aanvraagformulieren verwijzen we naar de betrokken pagina op deze website.

Het volgend Ethisch Forum gaat door op donderdag 7 december 2017 en heeft als thema::

"What place (if any) for academics in our post-truth era ?"

Noteer deze datum in uw agenda!

Voor verdere informatie, programma en aanmeldingsformulier zie de speciale website van het Ethisch Forum.

Het 15e Ethisch Forum georganiseerd door de Universitaire Stichting op 8 december 2016 had als onderwerp  "Is Academia a place for women? The strenuous road from Ph. D. student to rector."  Het colloquium was zeer succesvol, met zeer goede voordrachten en een interessante discussie.

De presentaties van de meeste sprekers staan nu on line, evenals een aantal interessante ondersteunende documenten. Klik hier voor het programma en hier voor de presentaties en de documenten.

De tweejaarlijkse prijs Fernand Collin voor Recht 2016 wordt toegekend aan dr. Sofie Cools voor het werk “De bevoegdheidsverdeling tussen algemene vergadering en raad van bestuur in de NV”, uitgegeven door Roularta Media Group, 2015, 735 blz. Met dit werk promoveerde de laureate in 2014 tot doctor in de rechten aan de KU Leuven. Promotor van het proefschrift was professor Koen Geens.

De prijs werd plechtig uitgereikt op maandag 12 december 2016 om 11 u. in de Universitaire Stichting, Egmontstraat, 11, 1000 Brussel. Zie persbericht.

Leden van de jury waren de professoren H. Bocken (voorzitter), K. Byttebier, H. Cousy, B. Deconinck, F. Deruyck, P. Popelier,  H. Swennen, M. Van Damme, W. Van Eeckhoutte, A.Van Oevelen, I. Verougstraete,  J. Wouters en A. Wylleman.

De Universitaire Stichting verleent subsidies om bij te dragen in de kosten voor het uitgeven van wetenschappelijke werken: boeken, tijdschriften, artikelen, die het wetenschappelijk onderzoek in ons land in de kijker zetten.
De l
ijst van de gesubsidieerde publicaties staat online. Voor de recent gesubsidieerde werken (boeken, artikelen, tijdschriftenvindt u alle bibliografische informatie  Ook een lijst van vroeger gesubsidieerde werken is beschikbaar.