Welkom op de site van Universitaire Stichting

• Auditoria of vergaderzalen in verschillende maten
  • Ontdek onze Twinning Partners wereldwijd
  • Het volledige programma van onze activiteiten online

De Universitaire Stichting is een ontmoetingsplaats

• voor academici van heel het land,
  • voor academici en leden van de "civiele" maatschappij,
  • voor academici van ons land, buitenlandse academici en leden van internationale organisaties.

Zie verder op de website voor de initiatieven en activiteiten georganiseerd door de Universitaire Stichting.

Het restaurant, salons, vergaderzalen, hotel en activiteiten voor u en uw genodigden...

We hopen u talrijk te verwelkomen op onze activiteien. Alle suggesties welkom.

Gelieve voor het restaurant idealiter minimum 24 u op voorhand te reserveren via restaurant@universityfoundation.be of via deze linkVoor het menu, klik op deze link.

U kan gebruik maken van het hotel en de vergaderzalen. Gelieve ons daarvoor te contacteren.

Concrete informatie over onderstaande activiteiten (programma, prijzen, inschrijvingsmodaliteiten), indien reeds beschikbaar, wordt verkregen door te klikken op de datum van de activiteit of op de aangegeven link.

Kalender van de activiteiten:

Maandag 11 maart 2024 om 17 u. : ReBel actviteit over de vraag "Is onze staatsschuld nog langer houdbaar?"

Woensdag 24 april 2024 om 18 u: debat over de geopolitieke actualiteit i.s.m. de Koninklijke Militaire School. Verdere informatie volgt.

Voor informatie over vroegere activiteiten zie de rubriek Club, voorbije activiteiten. De presentaties kunnen, indien beschikbaar, daar gedownload worden.Read more

Voor concrete informatie over onderstaande activiteiten (programma, prijzen, inschrijvingsmodaliteiten), klik op de datum van de activiteit of op de aangegeven link.

Kalender van de activiteiten:

Dinsdag 19 maart 2024 te 20 u: Galaconcert met hulde aan de heer Damien WIGNY.

Donderdag 28 maart 2024 om 17 u.: Tentoonstelling ‘Histoire de ne pas rire. Het surrealisme in België’": Geleid bezoek, nocturne en paasfestijn.

Donderdag 11 april 2024: Huisconcert met mevrouw Maria Warenberg, laureate van de Koningin Elisabethwedstrijd voor zang 2023 – i.s.m. dr. Erik Loosen. Verdere informatie volgt.

Dinsdag 16 april 2024 om 10.30 u. :  Geleid bezoek aan de tentoonstelling IMAGINE! – 100 Years of International Surrealism onder leiding van dr. Francisca Vandepitte, curator van de tentoonstelling.

Dinsdag 14 mei 2024: Dagbezoek aan de Plantentuin van Meise met prof. Jan Rammeloo, voormalig directeur, en mevrouw Jeanine Van Oostveldt. Verdere informatie volgt.

Woensdag 5 juni om 18 u: Causerie : "Verrukkelijke turbulentie: nieuwe perspectieven op de kunst van James Ensor." met dr. Herwig Todts, senior curator in het KMSKAntwerpen.

Muziekconcerten in Bozar in 2023-2024: klik hier. Er kan nog ingeschreven worden voor concerten in november en maanden daaropvolgend.

Koningin Elisabeth-wedstrijd 2024 voor viool. Meer informatie.

WIJZIGING: Van zondag 19 mei (ipv maandag 20 mei) tot zaterdag 25 mei 2024 : Culturele reis naar Bourgondië onder leiding van prof. Marc BOONE (gewoon hoogleraar em. UGent). VOLZET  Meer informatie.

Van vrijdag 6 september tot zaterdag 14 september 2024 : Culturele reis naar Kreta onder leiding van prof. Bernard Coulie (ererector UCLouvain). Meer informatie.

Voor informatie over vroegere activiteiten zie de rubriek Club, voorbije activiteiten.Read more

De volgende activiteit van Re-Bel is gewijd aan de belangrijke vraag "Is onze staatsschuld nog langer houdbaar?".. Deze activiteit vindt plaats op maandag 11 maart 2024 van 17.00 tot 18.30 uur in de Universitaire Stichting en online. Na een introductie door Thomas DERMINE, staatssecretaris voor Relance, PS, en Koen GEENS, gewezen Minister van Financiën, CD&V, zal een reactie gegeven worden door Magali VERDONCK, ULB en Damien PIRON, ULiège. Het debat wordt, zoals gewoonlijk, gemodereerd door Béatrice DELVAUX (Le Soir) en Karel VERHOEVEN (De Standaard).

Meer informatie (zodra beschikbaar) op de website van Re-Bel.Read more

Speciaal op verzoek van de leden organiseren we op 28 maart 2024 om 17 u een nocturne, met geleid bezoek (N /F) aan de tentoonstelling ‘Histoire de ne pas rire. Het surrealisme in België’ in BOZAR, gevolgd door een paasfestijn in de Universitaire Stichting.

Prijs 98 € p.p. (88 € met museumpas ter plaatse te tonen).

Inschrijven ten laatste op 5 maart 2024. Inschrijvingsformulier.

Voor meer informatie klik "Read more".Read more

Op dinsdag 16/4/2024 om 10.30 u Geleid bezoek aan de tentoonstelling IMAGINE! – 100 Years of International Surrealism onder de leiding van dr. Francisca Vandepitte, curator van de tentoonstelling, gevolgd door lunch in de Universitaire Stichting.

Prijs 85€ p.p. (Museumpas is niet geldig!)
Inschrijven en betalen voor 28 maart 2024.   Inschrijvingsformulier.

Afbeelding: Salvador Dalí, Soft Construction with Boiled Beans (Premonition of Civil War), 1936. Philadelphia Museum of Art, The Louise Arensberg Collection. © Philadelphia Museum of Art | Fundació Gala-Salvador Dalí / Sabam Belgium, 2024.

voor meer informatie, klik "Read more".Read more

De Universitaire Stichting wenst hulde te brengen aan de heer Damien Wigny, lid van de Club van de Universitaire Stichting, die van bij het opstarten van de activiteiten van de Universitaire Stichting, actief deelnam aan culturele reizen (zoals Transsylvanië, Armenië en Georgië, Sils-Maria, …) en zelf culturele reizen gidste voor de leden (Toscane, Sicilië, Les Villas Palladiennes, Luxemburg, Trier, Metz, Nancy, …).

Hij was actief betrokken bij de organisatie van het jaarlijkse Galaconcert voor MS, waar hij ook zal gehuldigd worden op 19 maart 2024 om 20 uur in BOZAR.

De Universitaire Stichting nam een optie op plaatsen in 1e (corbeille) en 2e cat. (parterre zetels middenbeuk). Nadien wordt een glas aangeboden.

Voor meer informatie, klik "Read more". Inschrijven en betalen via de Universitaire Stichting vóór 29 februari 2024 via het formulier.Read more

Zoals vorige jaren kunnen wij onze leden, dankzij de goede samenwerking met de Koningin Elisabeth-wedstrijd, goede plaatsen aanbieden voor een aantal abonnementen voor de Koningin Elisabeth-wedstrijd 2024 voor viool.

Klik"Read more" voor meer informatie.Read more

De Universitaire Stichting organiseert voor haar leden een culturele reis in Kreta, van vrijdag 6 september tot zaterdag 14 september 2024. Deze reis wordt geleid door Prof. Bernard Coulie, recteur honoraire van UCLouvain.

Voor meer informatie en het programma kllik "Read more" hieronder.

De jury voor de Fernand Collin Prize voor Recht 2023 kent de prijs toe aan dr. Sarah LAMBRECHT. Dit is de eerste Fernand Collin Prijs voor Engelstalige werken. De Prijs wordt toegekend voor het werk "Convention through States’ Eyes. Embedding of the European Convention on Human Rights in States Parties", het docoraatsproefschrift van de laureaat, dat zij heeft gerealiseerd aan de Universiteit Antwerpen, met Prof. Patricia Popelier als promotor. Wij feliciteren de laureate van harte. De prijsuitreiking heeft plaats gevonden in de Universitaire Stichting op 18 januari 2024.

Meer info over de Collin Prijs.Read more