Welkom op de site van Universitaire Stichting

• Auditoria of vergaderzalen in verschillende maten
  • Ontdek onze Twinning Partners wereldwijd
  • Het volledige programma van onze activiteiten online

De Universitaire Stichting is een ontmoetingsplaats

• voor academici van heel het land,
  • voor academici en leden van de "civiele" maatschappij,
  • voor academici van ons land, buitenlandse academici en leden van internationale organisaties.

Zie verder op de website voor de initiatieven en activiteiten georganiseerd door de Universitaire Stichting.

De Club staat tot uw beschikking ... restaurant, salons, vergaderzalen, hotel en activiteiten...

Gelieve voor het restaurant idealiter minimum 24 u op voorhand te reserveren via restaurant@universityfoundation.be of via deze linkVoor het menu, klik op link.

U kan gebruik maken van het hotel en de vergaderzalen. Gelieve ons daarvoor te contacteren.

Het restaurant is nog OPEN TOT EN MET 20 JULI!
Daarna gaan we er even uit TOT 21 AUGUSTUS!

We wensen u alvast een rustgevende zomer toe en zien u graag talrijk terug.

Concrete informatie over onderstaande activiteiten (programma, prijzen, inschrijvingsmodaliteiten), indien reeds beschikbaar, wordt verkregen door te klikken op de datum van de activiteit of op de aangegeven link.

Kalender van de activiteiten:

Dinsdag 19 april 2022 om 17 u Causerie (N/F) met Prof. Pierre Schoentjes (UGent) over zijn recent boek 'Nos regards se sont croisés", met inleiding en commentaar door Prof.Michel Flamée (VUB). Wordt verplaatst naar een latere datum.

Dinsdag 14 juni 2022 om 10 u : "In de coulissen van het museum…De moord op Marat. Een nieuwe kijk op het  meesterwerk van Jacques-Louis David (1748-1825)" in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten. Bezoek (N) aan de focustentoonstelling en aan het laboratorium voor materiaal-technisch onderzoek van kunstwerken met Prof. dr. David Strivay &  dr. Catherine Defeyt,  Centre Européen d’Archéometrie, ULiège (F), met inleiding en begeleiding van het bezoek door Dr. Francisca Vandepitte, Conservator moderne kunst KMSKB (N), gevolgd door lunch in de Universitaire Stichting.

Donderdag 23 juni 2022 om 17 u. Debat (N/F) met Prof. Bram De Rock (KULeuven - ULB), in dialoog met Prof. Philippe Van Parijs (UCLouvain), over "Economie en gelukkig zijn".

Donderdag 1 december 2022: Ethisch Forum met als titel "Is politics part of the of the universities'job?". Meer informatie.

Voor informatie over vroegere activiteiten zie de rubriek Club, voorbije activiteiten. De presentaties kunnen, indien beschikbaar, daar gedownload worden.Read more

Voor concrete informatie over onderstaande activiteiten (programma, prijzen, inschrijvingsmodaliteiten), klik op de datum van de activiteit of op de aangegeven link.

Kalender van de activiteiten:

Vrijdag 29 april 2022 om 20 u : Verjaardagsconcert Philippe Herreweghe 75 jaar - exclusief concert georganiseerd door het Collegium Vocale, in samenwerking met de Universitaire Stichting in het STAM (Gent), gevolgd door receptie.

Dinsdag 17 mei 2022: Bezoek aan de tentoonstelling "Before Time Began" in het Museum voor Kunst en Geschiedenis (Jubelpark), met facultatief lunch vooraf in de Universitaire Stichting.

Muziekconcerten in Bozar in 2022-2023: klik hier.

Zaterdag 16 juli 2022International Piano Lab for young pianists in Alden Biesen met Liebrecht Vanbeckevoort. Meer informatie.

Abonnementen voor de Koningin Elisabeth-wedstrijd 2022 voor Cello. Meer informatie

Van zondag 5 juni tot zaterdag 11 juni 2022: Culturele reis naar Thessaloniki en Macedonië met prof. Bernard COULIE, ererector van UCLouvain. Nadere informatie.

Van zaterdag 30 juli tot zondag 7 augustus 2022: Muzikale reis naar het Festival Crete Senesi met Philippe HerrewegheNadere informatie.

Van maandag 5 september tot vrijdag 9 september 2022 :  Culturele reis naar Rome - Meer informatie - VOLZET

Voor informatie over vroegere activiteiten zie de rubriek Club, voorbije activiteiten.Read more

Het Paleis voor Schone Kunsten nodigt in 2022-2023 opnieuw een aantal grote orkesten en befaamde musici-solisten uit, binnen een gevarieerd programma. Met de Universitaire Stichting naar een selectie van 18 hoogstaande concerten geeft u recht op een gunstige ledenprijs met belangrijke reductie (in abonnement of losse concerten). Teneinde goede plaatsen te verzekeren, hebben wij reeds een optie genomen op een aantal plaatsen. De plaatsen bevinden zich voornamelijk op het 1ste balkon in 2de categorie. Zodra de inschrijving afgesloten is, worden de niet-verkochte tickets teruggegeven.

Door deze link te klikken verkrijgt u het programma van de door ons geselecteerde concerten
Inschrijvingsformulier.

Betalen op rek. BE21 2100 7148 4103 (BNP PARIBAS-FORTIS) vóór 5/09/2022. Enkel de betaling geldt als inschrijving. De eerst betaalde plaatsen hebben voorrang! Na deze datum worden de niet-betaalde plaatsen geannuleerd en kunnen geen tickets meer gevraagd worden. De administratiekosten zijn reeds inbegrepen in de aangegeven prijs.
Info: Hilde GARMYN (02/545 04 07) - fu.us@universityfoundation.beRead more

Dit jaar zal in het Ethisch Forum van de Universitaire Stichting een gedachtenwisseling gehouden worden overde maatschappelijke functie van de universiteten, met de uitdagende titel

Is politics part of the universities’ job?

Het Ethisch Forum 2022 gaat door op donderdag 1 december 2022 van 14 tot 18 u., in de Universitaire Stichting. Voor een uitgebreide beschrijving van het onderwerp en het programma wordt verwezen naar de website  van EF 2022.Read more

Op donderdag 23 juni 2022 organiseerde de "Koninklijke Vereniging voor Politieke Economie van België" in samenwerking met de Universitaire Stichting een  (N/F) met Prof. Bram De Rock (KULeuven - ULB), in dialoog met Prof. Philippe Van Parijs (UCLouvain), over "Wat heet dan gelukkig zijn? Een economisch perspectief".

Voor meer informatie over onderwerp en spreker, klik "Read more".Read more

Dinsdag 14 juni 2022. om 10 u.  "In de coulissen van het museum…De moord op Marat. Een nieuwe kijk op het  meesterwerk van Jacques-Louis David (1748-1825)" in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België. Bezoek aan de focustentoonstelling en aan het laboratorium voor materiaal-technisch onderzoek van kunstwerken met Prof. dr. David Strivay &  dr. Catherine Defeyt,  Centre Européen d’Archéometrie, ULiège (F), met inleiding en begeleiding van het bezoek door Dr. Francisca Vandepitte, Conservator moderne kunst KMSKB (N), gevolgd door lunch in de Universitaire Stichting. Voor meer informatie en inschrijving: klik "Read more".Read more

Op dinsdag 17 mei om 14.30 u. organiseerden we een bezoek aan de tentoonstelling «Before Time Began» in het Museum Kunst en Geschiedenis, een mooie aanvulling op het gediversifieerd activiteitenprogramma van de Universitaire Stichting.
Conservator Nicolas Cauwe, eveneens co-commissaris van deze tentoonstelling, verzorgde een inleidende voordracht (in het Frans) in het grote Auditorium van het museum (ca. een uur) waarna de leden de expo vrij kunnen bezoeken. Dr. Nicolas Cauwe geeft ook al meerdere jaren les aan de UCLouvain.

Facultatief: vooraf lunch in de Universitaire Stichting, stipt om 12 u. Bezoek om 14.30 u.Read more

Op vrijdag 29 april 2022 om 20 u  organiseerde het Collegium Vocale, in samenwerking met de Universitaire Stichting, een "Verjaardagsconcert Philippe Herreweghe 75 jaar"Dit exclusief concert ging door in de unieke historische refter het STAM in Gent en werd gevolgd door een receptie voor degene die ingeschreven hebben via de Universitaire Stichting.

".Read more

In het kader van de lezingenreeks van onze leden over hun recent gepubliceerd boek, organiseren we op dinsdag 19 april 2022 om 17 u een causerie (N/F) door Prof. Pierre Schoentjes (UGent) naar aanleiding van zijn recent boek  "Nos regards se sont croisés". Inleiding en commentaar door Em. Prof. Michel Flamée (VUB). Causerie gevolgd door een hapje en een drankje.

Wordt uitgesteld naar een latere datum.

Voor meer informatie klik "Read more".Read more