Academische activiteiten van de Universitaire Stichting

Concrete informatie over onderstaande activiteiten (programma, prijzen, inschrijvingsmodaliteiten), indien reeds beschikbaar, wordt verkregen door te klikken op de datum van de activiteit of op de aangegeven link.

Kalender van de activiteiten:

Woensdag 13 oktober 2021 om 18 u.: Causerie "Friedrich Nietzsche, une pathobiographie basée sur une revue systématique de la littérature" met als spreker Prof. J. P.Sculier (F) en  M. Flamée (N en F) , gevolgd door receptie.

Donderdag 28 oktober 2021 om 12u15Lunch-debat met prof. Sven BISCOP (UGent en Egmontinstituut), over zijn boek “Hoe de grootmachten de koers van de wereldpolitiek bepalen.” (N) – Commentaar door de heer Mario Van Essche, voorzitter van het Humanistisch Verbond (N – F).

Woensdag 10 november 2021 om 18u: Prof. Rik COOLSAET (UGent) in dialoog met Prof. Philippe Van Parijs (UCLouvain) naar aanleiding van zijn boek “Vergeet dat onze tijd complexer is dan alles wat ooit vooraf ging.” (N-F), gevolgd door receptie.

Donderdag 25 november 2021 om 18 uProf. Els Witte met andere historici over "Belgische republikeinen. Radicalen tussen twee revoluties, 1830-1850" (N-F), gevolgd door receptie.

Maandag 29 november om 18u: Causerie met schrijver Marc Roche over Elizabeth II "Elle ne voulait pas être reine" (F) gemodereerd door Madame Colette Braeckman, journaliste au "Soir", gevolgd door receptie.

Donderdag 9 december 2021Ethical ForumMeer informatie.

Donderdag 13 januari 2022 om 17 u : Lezing over "Mithra, Franz Cumont et le regard sur l'Orient / Mithras, Franz Cumont en de blik op de Oriënt" met prof. Danny Praet (UGent) en "Le Mystère Mithra. Plongée au cœur d’un culte romain." met de heer Richard Veymiers, Directeur du Domaine et Musée royal de Mariemont. Gevolgd door een cocktail. Meer info volgt.

Voor informatie over voorbije activiteiten zie de rubriek Club, voorbije activiteiten. De presentaties kunnen, indien beschikbaar, daar gedownload worden.