Ongehoord Populisme.Gesprekken met Vlaams Belang-kiezers over stad, migranten, welvaartsstaat, integratie en politiek.

Publication type:
Book
Author(s):
Thierry Kochuyt & Koen Abts
Citation:

Kochuyt, T. & Abts, K. (2017). Ongehoord populisme: Gesprekken met Vlaams Belang-kiezers over stad, migranten, welvaartsstaat, integratie en politiek. ASP Editions.

Description:

In vele westerse democratieën zorgt het populisme voor heel wat beroering. Vlaams Belang was één van de eerste gangmakers van de weerstand van het misnoegde volk. Vandaag lijkt geen partij beter bestudeerd, maar toch komen haar kiezers zelden aan het woord. In dit boek luisteren we uitdrukkelijk naar de verhalen van deze ongehoorde stemmen. De gesprekken bieden een verhelderend inzicht in het huidig maatschappelijke onbehagen van de blanke burger. Dit boek onderzoekt hoe maatschappelijk onbehagen zich politiek vertaalt en zich ontwikkelt tot een brede populistische tegenbeweging. Het Vlaams Belang heeft nu wel aan populariteit moeten inboeten, maar dit belet niet dat de roep naar verandering blijft. In die zin biedt Ongehoord Populisme een heldere inkijk in de aantrekkingskracht van het populisme en de uitdagingen die dit stelt voor de democratie.

Year of publication :
Publisher: