Apologie van het schrift

Author(s):
Willem Styfhals
Citation:

Styfhals, W. (2022) Apologie van het schrift. Copyright Art & Architecture Bookshop.

Description:

In een tijd waarin digitale tekstverwerkers onze schrijfcultuur volledig bepalen, is het handschrift ten dode opgeschreven. Voor Willem Styfhals is dit het uitgelezen moment om een cultuurfilosofische analyse van het handschrift te ontwikkelen. Apologie van het schrift is een postscript van het met de hand geschreven woord, een lijkrede van een dode letter. Aan de hand van het werk van Belgische dichter-schilder Christian Dotremont, maar ook van de Franse denkers Gaston Bachelard en Roland Barthes, reflecteert dit boek over het wezen van het schrijven. Hoe kunnen we, los van enige romantische nostalgie, het verschil tussen het geschreven en getypte woord bepalen? Hoe bepaalt de materialiteit van het schrift de betekenis van onze teksten? In een poging deze kwesties op te helderen combineert het boek filosofische reflectie met typografisch experiment.

Voor het ontwerp van dit boek ontwikkelde grafisch ontwerper Eva Moulaert (Dear Reader,) in samenwerking met letterontwerper Wouter Van Nes een lettertype dat gebaseerd is op haar handschrift.

Year of publication :
Publisher: